Máte vlastný existujúci e-shop a chcete, aby bežal na platforme Shoptet? V tomto návode nájdete, ako pri presune e-shopového riešenia postupovať. Zhromaždili sme pre vás potrebné informácie, aby sa presun podaril správne. Pripravili sme pre vás také nástroje, ktoré vám prevod e-shopu na Shoptet maximálne uľahčí a pomôžu predísť prípadným ťažkostiam.
Vieme, že ste svoj e-shop dlho a starostlivo budovali. S našim postupom o svoje najdôležitejšie dáta neprídete. Ukážeme si, ako zo svojho starého e-shopu na Shoptet prenesiete svoje produkty a zákazníkov.
Produkty je možné do e-shopu pridávať ručne, teda priamo v administrácii po jednom. Pohodlnejšiu a rýchlejšiu variantu predstavuje hromadný import.
Pre hromadný import existujú tri možné riešenia:
Pokiaľ máte svoj starý e-shop prepojený s Heurekou, máte z polovice vyhraté. Prepojenie prebieha pomocou tzv. Heureka XML feedu. Ten je vďaka veľmi špecifickým požiadavkám Heureky pri všetkých e-shopoch takmer zhodný. A tak je import cez Heureka XML feed tým najjednoduchším spôsobom importu produktov.
Postup importu nájdete v článku Naplňte tovar do e-shopu rýchlosťou feedu. Viac informácií o práci s feedom nájdete v nápovede Heureka XML feedy.
Ďalšou možnosťou je vykonať hromadný import Excelovou tabuľkou. Pre import použite formát XLSX. Celý postup nájdete v nápovede Import produktov.
Pripravili sme pre vás taktiež návody na prevod dát pre najrozšírenejšie e-shopové riešenia:
Pre import pomocou XML feedu je potrebné, aby feed zodpovedal podporovanej špecifikácii, t.j. musí byť validný. Viac informácií nájdete v nápovede XML validácia.
Tento súbor získate v administrácii svojho starého e-shopu (väčšinou v kategórii Export produktov). Pokiaľ nebude váš feed validný, bude potrebné ho upraviť podľa špecifikácií XML súboru. Túto úpravu odporúčame prenechať vášmu programátorovi. Pokiaľ nikoho takéhoto k dispozícii nemáte, môžete využiť služby našich externých partnerov.
Validný XML feed je taktiež možné použiť, pokiaľ chcete svoj e-shop napojiť na e-shop vášho dodávateľa a automaticky jeho produkty vo svojom e-shope aktualizovať. K tomuto napojeniu slúži Automatický import produktov a pre jeho použitie je potrebné mať feed pripravený výhradne v špecifikácii RelaxNG.
Do nového e-shopu si môžete taktiež naimportovať svoju databázu registrovaných zákazníkov. Importovať je možné informácie, ako sú napr. fakturačná a doručovacia adresa, pridelené zľavy, dátum registrácie a poprípade špeciálny cenník. Databázu zákazníkov môžete nahrať cez súbor CSV, jeho špecifikáciu a ďalší postup nájdete v článku Import zákazníkov.
Do nového e-shopu nie je možné importovať doklady (zálohové faktúry a daňové doklady) a objednávky.
Pokiaľ máte tieto dokumenty vytvorené vo svojom starom e-shope, nezabudnite pred ukončením e-shopu všetky objednávky a doklady z e-shopu exportovať a uložiť si ich do počítača. Budete ich potrebovať v budúcnosti pre účtovníctvo. Po ukončení starého e-shopu už z pravidla nebýva možnosť sa k týmto dokladom dostať.
V tejto fáze máte už produkty a zákazníkov prevedených. Teraz je potrebné nastaviť, ako bude e-shop vyzerať a ako sa bude chovať.
Pomocou nástrojov pre presmerovanie v administrácii Shoptetu sa ľahko vyhnete riziku, že by ste stratili svoje vybudované pozície vo vyhľadávačoch, ako je Google či Zoznam.
Ak zároveň meníte doménu e-shopu, ale URL adresa podstránok za lomítkom zostáva rovnaká, ľahko tieto URL presmerujete pomocou pravidiel pre presmerovanie domén.
URL adresy starých a nových stránok sa však môžu líšiť, i keď nový e-shop pobeží na rovnakej doméne ako ten pôvodný. Bez presmerovania by sa v takomto prípade užívatelia dostávali na chybovú stránku 404. Tomu zabránite pomocou presmerovania 301 vykonaného podľa návodu v článku Presmerovanie adries (URL).
Pokiaľ produkty importujete hromadným importom, použite v záložke Produkty → Importvoľbu Aktivovať presmerovanie u zmenených URL adries na nové. Chovanie sa líši v závislosti na type nahrávaného súboru:
<ORIG_URL>
, ktorý obsahuje pôvodnú URL adresu produktu. Pokiaľ bude v XML súbore tento tag obsiahnutý, presmerovanie sa vytvorí vždy, bez ohľadu na to, či je doplnok Pokročilé SEO aktívny.Pri hromadnom nahraní vám potom zostáva teda doriešiť len presmerovanie kategórií, článkov a ďalších podstránok, pri ktorých sa oproti pôvodnému e-shopu zmení URL.
Pri ručnom vytváraní produktov je potrebné ošetriť každé presmerovanie ručne - či už po jednotlivých URL adresách alebo pomocou importu presmerovaných URL adries v záložke Marketing → Základné SEO → Presmerovanie adries (URL).
Pokiaľ je to možné, odporúčame na pôvodné riešenie nejaký čas pred začiatkom prechodu nasadiť Google Search Console a v meraní pokračovať aj na našom riešení. Nástroj vás postupne upozorní na neexistujúce URL adresy, ktoré prechodom mohli vzniknúť a budete ich môcť presmerovať dodatočne podľa návodu Presmerovanie adries (URL).
Tvar URL adries si môžete zvoliť v nastaveniach Marketing → Základné SEO. Ide o spôsob, akým spôsobom bude e-shop generovať URL adresy. Nech si už vyberiete ktorúkoľvek štruktúru, výsledkom budú vždy pekné URL (obrázok 01).
Vzhľad e-shopu významne ovplyvňuje prvý dojem vašich zákazníkov. Vďaka našim moderným šablónam, ktoré si môžete priamo v administrácii upravovať podľa vlastných prianí, je možné vytvoriť unikátny a moderný vzhľad.
V administrácii každého e-shopu (a to aj testovacieho) máte k dispozícii niekoľko šablón. Všetky šablóny sú pripravené pre mobily aj tablety. Všetko dôležité o šablónach sa dozviete v článku Šablóna obchodu.
Šablónu, ktorou budete chcieť pre e-shop využívať, si vyberiete v administrácii Vzhľad a obsah → Šablóny. V priebehu prenájmu si ju môžete kedykoľvek zmeniť.
Pri šablóne si následne môžete nastaviť Farby, Hlavička webu, Rozvrhnutie prvkov na stránke či Bannery.
V prípade že u svojho starého poskytovateľa máte taktiež e-mailovú schránku, sú dve možnosti:
Pre účely fakturácie zo strany Shoptetu odporúčame voliť inú e-mailovú schránku, než ktorú ste si zakladali v administrácii. Rovnako tak by nemala byť registrovaná u poskytovateľa vašej domény pre prípad výpadku.
E-shop od Shoptetu vám umožňuje vybrať si z veľkého množstva marketingových nástrojov v administrácii v sekcii Marketing. Tu nájdete nastavenie newsletterov, rôznych zliav pre vašich zákazníkov, Slovník pojmov a nastavenie SEO. Všetky tieto nástroje si môžete nastaviť už v testovacom režime.
Pred finálnym spustením e-shopu do ostrej prevádzky a presmerovaním domény odporúčame vykonať kompletnú kontrolu všetkého nastavenia. Tu môžete vykonať podľa nášho odporúčaného postupu.
Až si budete istý, že máte e-shop pripravený, je možné vykonať finálny krok. Tím je presun domény. Od momentu presunutia nasmerovania domény na e-shop od Shoptetu sa zákazníci pri zadaní domény do vyhľadávača dostanú na váš nový e-shop, nie na ten starý. Presun domény je potrebné nastaviť v administrácii e-shopu a v administrácii domény.
Najrýchlejší a najpohodlnejší je presun e-shopu na doménu s registrátorom Websupport. Ten vďaka automatizácii dokáže nastaviť DNS záznamy úplne za vás a vy všetko len potvrdíte v administrácii. Jednoduchý návod nájdete v článku Spustenie e-shopu na vlastnej doméne – Websupport.
Pokiaľ prechod na Shoptet teraz zvažujete a ešte pár týždňov potrvá, než sa doň fakticky pustíte, nastavte si na svoj aktuálny e-shop Google Search Console. Vďaka nemu budete môcť zistiť príčiny prípadných problémov, ktoré by mohli výnimočne pri migrácii nastať, napr. pokles pozícií a pod.
Je nutné, aby bol na webe nasadený ideálne niekoľko týždňov pred samotnou migráciou, aby nazbierané dáta tvorili dostatočnú štatistickú vzorku. Ako už bolo napísané vyššie, e-shopy od Shoptetu ponúkajú nástroje, ako takýmto problémom predísť. Avšak je lepšie vykonať toto opatrenie preventívne.
Viac o Google Search Console nájdete v našom pomocníkovi alebo priamo v pomocníkovi Google.