Predaj e-shopu

Pokiaľ zvažujete predaj alebo kúpu e-shopu, je potrebné si niektoré veci ošetriť v administrácii e-shopu. V článku sme pripravili zhrnutie tých najdôležitejších krokov.

Z právneho hľadiska sa Vaše kroky môžu líšiť podľa toho, či e-shop prevádzkujete iba na IČO, alebo je za e-shopom obchodná spoločnosť, či vlastníte ochranné známky, skladové priestory a pod. Pre záležitosti právneho charakteru si preto prečítajte náš článok Predaj e-shopu v praxi: Na čo si dať pozor?, kde sú prehľadne zhrnuté možné postupy pri predaji e-shopu aj jednotlivé body, na ktoré potrebné myslieť. Samotný predaj alebo kúpu ale vždy riešte v súčinnosti s právnikom a účtovníkmi, ktorí pomôžu všetko vyriešiť.

Ak hľadáte, kde e-shop ponúknuť (alebo naopak kúpiť), pozrite sa na ponuku e-shopov na Eshopiště.cz. Platformu, kde sa zavedené e-shopy ponúkajú na predaj alebo k investícii. Výhody predaja cez Eshopiště sú zhrnuté v článku Predať e-shop, zohnať pôžičku či investíciu.

Zmena správcu obchodu

Zmena majiteľského účtu a jednotlivých prístupových účtov by mala byť vždy prvým krokom pri odovzdaní e-shopu.

Zmenu majiteľského účtu môžete vykonať v sekcii Nastavenia → Administrácia → Správcovia obchodu. Postup zmeny nájdete v článku Správcovia obchodu

Pre nás, ako prevádzkovateľa e-shopov, je majiteľský účet zásadný pre autorizáciu niektorých požiadaviek pri komunikácii cez helpdesk alebo e-mail (napríklad ukončenie služieb a pod.). Súčasne je prostredníctvom majiteľského účtu identifikovaný náš zákazník, teda zmluvná strana, voči ktorej plníme naše povinnosti. Mal by teda byť vždy aktuálny a mal by byť pridelený skutočnému majiteľovi.

Nastavenie opakovanej platby z uloženej karty

Pokiaľ na platby za naše služby využívate opakovanú platbu z uloženej karty, v tom prípade si pri zmene majiteľa e-shopu nezabudnite opakovanú platbu deaktivovať.

Urobiť tak môžete v sekcii Tarif, platby a doklady, do ktorej sa dostanete prostredníctvom hornej lišty v administrácii. V časti Inkaso z platobnej karty kliknite na tlačidlo Zrušiť. Zmena sa prejaví na faktúrach, ktoré na platbu čakajú alebo iba budú vystavené.

Pokiaľ si bude nový majiteľ želať využívať opakované platby z uloženej karty, stačí ak prvú výzvu po prevzatí e-shopu uhradí platobnou kartou. Týmto krokom dôjde k automatickej aktivácii inkasa. Podrobnejšie informácie o tejto funkcii nájdete v článku Opakovaná platba z uloženej karty.

Databáza objednávok a dokladov

Objednávky a k nim vystavené doklady sú neoddeliteľnou súčasťou každého e-shopu. Predávajúci by mal pred predajom všetky objednávky a ich doklady zálohovať pre potreby účtovníctva.

Objednávky je možné zálohovať v sekcii Export (Objednávky → Export). Môžete využiť jeden zo systémových exportov alebo si nadefinovať vlastný. Postup nájdete v článku Export objednávok.

Doklady je možné stiahnuť v jednotlivých sekciách Objednávky → Daňové doklady / Zálohové faktúry / Dobropisy / Dodacie listy. Doklady je možné stiahnuť buď po jednotlivých stránkach do formátu PDF alebo využiť export do CSV alebo XLSX. Návod krok za krokom nájdete v článku Fakturácia

Databáza zákazníkov

V prípade, že to bude potrebné, existujúcu databázu zákazníkov môžete ľahko zmazať na pár kliknutí. Prejdite do sekcie Zákazníci → Prehľad. V ľavom rohu nad výpisom zákazníkov označte zákaznícke účty. Ak máte viac stránok, označte aj voľbu Použiť na všetky stránky. V roletke Funkcia kliknite na Zmazať (obrázok 01).

Obrázok 01
Obrázok 01

Fakturačné a kontaktné údaje

Fakturačné a kontaktné údaje je možné zmeniť v časti Nastavenia → Základné nastavenia → Nastavenia obchodu. Viac informácií k jednotlivým sekciám nájdete v článku Nastavenie obchodu.

Zmenou fakturačných údajov dôjde aj k zmene na dokladoch vystavených zákazníkom e-shopu. Pred ich zmenou teda odporúčame všetky vystavené doklady zálohovať - viď bod Databáza objednávok a dokladov.

Po zmene fakturačných údajov sa začnú nové faktúry za prevádzku e-shopu vystavovať na nového majiteľa. V prípade, že budete potrebovať zmeniť fakturačné údaje na už vystavenej faktúre za naše služby, prejdite do sekcie Nastavenia → Základné nastavenia → Nastavenie obchodu na záložku Fakturačné údaje. Ak pri zmene fakturačných údajov zaškrtnete voľbu Prepísať zmenu na všetky neuhradené výzvy na platbu, dôjde k zmene fakturačných údajov aj na neuhradených výzvach k platbe.

Zmena bankového účtu

Zmena čísla bankového účtu je dôležitým krokom, na ktorý by sa nemalo zabudnúť. Účet je možné zmeniť v sekcii Nastavenia → Základné nastavenia → Meny. Ďalšie informácie nájdete v článku Meny

Nastavenie daní

Po prevzatí e-shopu si skontrolujte nastavenie v sekcii Nastavenia → Základné nastavenia → Dane, tj či máte správne nastavené, že ste alebo nie ste platiteľ DPH.

Pokiaľ by ste prijímali objednávky s nesprávnym nastavením DPH, neskoršia zmena sa na už prijaté objednávky nepremietne. Objednávka a doklady z nej vytvorené si vždy zachovávajú nastavenie DPH v čase vzniku objednávky a jediným riešením by tak bolo objednávky znovu vytvoriť.

Obchodné podmienky a ďalšie články

Jednotlivé články môžete upravovať v sekcii Vzhľad a obsah → Články. Články s obchodnými podmienkami a podmienkami ochrany osobných údajov by ste ideálne mali nahradiť svojimi vlastnými. Použiť môžete napríklad naše vzorové podmienky. Avšak aj tie by ste mali upraviť s Vašim právnikom na mieru Vášmu podnikaniu a aktuálnym okolnostiam. Ako s článkami pracovať a pridať ďalší obsah nájdete v článku Články a rubriky

Zostávajúce články (napríklad ohľadom doručenia, s kontaktmi, informáciami o reklamáciách a pod.) radšej skontrolujte, aby obsahovali aktuálne informácie. 

Šablóny informačných e-mailov

Jednotlivé e-mailové šablóny nájdete v sekcii Nastavenia → Emaily → Automatické zasielanie / Informačné emaily. Odporúčame predovšetkým skontrolovať, či v niektorých zo šablón nie sú napevno vložené kontaktné údaje na predchádzajúceho majiteľa alebo jeho číslo účtu.

Pokiaľ sú tieto údaje vložené cez prepisovacie značky, automaticky sa prepisujú aktuálne údaje z Nastavenie obchodu (viď Fakturačné a kontaktné údaje) a číslo zadané u jednotlivých mien (viď Zmena bankového účtu). 

Ďalšie informácie o prepisovacích značkách a ako funguje automatické zasielanie v našich e-shopoch nájdete v časti Šablóny e-mailov a Informačné e-maily.

Čo ďalej skontrolovať?

Zmluvne ošetrený by okrem predaja e-shopu mal byť aj predaj a prevod domény. Ten technicky prebieha priamo v administrácii konkrétneho registrátora domény. Všeobecné rady, ako ohľadom domény postupovať, nájdete v článku Prevod (predaj) domény

Neoddeliteľnou súčasťou e-shopov sú napojenia na rôzne služby. Môžu to byť analytické nástroje (Google Analytics, Search Console), marketingové nástroje (Google Ads, Heureka, Google Nákupy), stránky na sociálnych sieťach (X, Facebook) a prípadne ďalšie podporné nástroje (Smartsupp, mailingové služby). Pred predajom e-shopu je dobré pripraviť zoznam všetkých napojení a rozhodnúť, ktoré budú súčasťou jeho predaja.

Pri službách, ktoré nebudú súčasťou predaja a budete ich rušiť, potom nezabudnite s ich poskytovateľmi vypovedať včas zmluvy, aby prípadne nenabiehali ďalšie poplatky.

Pokiaľ e-shop kupujete, mali by ste po jeho prevzatí skontrolovať napríklad nastavenie zliav alebo dopráv a platieb a zoznámiť sa s možnosťami jeho nastavenia. Pomôcť Vám môžu napríklad články zo sekcie Začíname a odporučili by sme Vám venovať pozornosť článku Prvé nastavenie e-shopu: zoznam krokov, kde nájdete prehľadný zoznam krokov aj s odkazmi na jednotlivé články pomocníka. 

Vyššie uvedený zoznam a postup pri odovzdaní e-shopu novému majiteľovi nie je kompletný a zahŕňa iba ilustračný zoznam krokov, ktorými sa môžete riadiť.

Pri predaji alebo kúpe by ste vždy mali zvážiť špecifiká Vášho e-shopu a postup podľa nich upraviť.