Predaj e-shopu

Pokiaľ zvažujete predaj alebo kúpu e-shopu, je potrebné si niektoré veci ošetriť v administrácii e-shopu. V článku sme pripravili zhrnutie tých najdôležitejších krokov.

Z právneho hľadiska sa Vaše kroky môžu líšiť podľa toho, či e-shop prevádzkujete iba na IČO, alebo je za e-shopom obchodná spoločnosť, či vlastníte ochranné známky, skladové priestory a pod. Pre záležitosti právneho charakteru si preto prečítajte náš článok Predaj e-shopu v praxi: Na čo si dať pozor?, kde sú prehľadne zhrnuté možné postupy pri predaji e-shopu aj jednotlivé body, na ktoré potrebné myslieť. Samotný predaj alebo kúpu ale vždy riešte v súčinnosti s právnikom a účtovníkmi, ktorí pomôžu všetko vyriešiť.

Ak hľadáte, kde e-shop ponúknuť (alebo naopak kúpiť), pozrite sa na ponuku e-shopov na Eshopiště.cz. Platformu, kde sa zavedené e-shopy ponúkajú na predaj alebo k investícii. Výhody predaja cez Eshopiště sú zhrnuté v článku Predať e-shop, zohnať pôžičku či investíciu.

Zmena správcu obchodu

Zmena majiteľského účtu a jednotlivých prístupových účtov by mala byť vždy prvým krokom pri odovzdaní e-shopu.

Zmenu majiteľského účtu môžete vykonať v sekcii Nastavenia → Administrácia → Správcovia obchodu. Postup zmeny nájdete v článku Správcovia obchodu

Pre nás, ako prevádzkovateľa e-shopov, je majiteľský účet zásadný pre autorizáciu niektorých požiadaviek pri komunikácii cez helpdesk alebo e-mail (napríklad ukončenie služieb a pod.). Súčasne je prostredníctvom majiteľského účtu identifikovaný náš zákazník, teda zmluvná strana, voči ktorej plníme naše povinnosti. Mal by teda byť vždy aktuálny a mal by byť pridelený skutočnému majiteľovi.

Nastavenie úhrady inkasom

Pokiaľ na platby za naše služby využívate inkaso z platobnej karty, v tom prípade si pri zmene majiteľa e-shopu nezabudnite inkaso deaktivovať.

Urobiť tak môžete v sekcii Tarifa, platba a faktúry, do ktorej sa dostanete prostredníctvom hornej lišty v administrácii. V časti Inkaso z platobnej karty kliknite na tlačidlo Zrušiť. Zmena sa prejaví na faktúrach, ktoré na platbu čakajú alebo iba budú vystavené.

Pokiaľ si bude nový majiteľ želať využívať inkaso, stačí ak prvú výzvu po prevzatí e-shopu uhradí platobnou kartou. Týmto krokom dôjde k automatickej aktivácii inkasa. Podrobnejšie informácie o nastavení inkasa nájdete v článku Inkaso z platobnej karty.

Databáza objednávok a dokladov

Objednávky a k nim vystavené doklady sú neoddeliteľnou súčasťou každého e-shopu. Predávajúci by mal pred predajom všetky objednávky a ich doklady zálohovať pre potreby účtovníctva.

Objednávky je možné zálohovať v sekcii Export (Objednávky → Export). Môžete využiť jeden zo systémových exportov alebo si nadefinovať vlastný. Postup nájdete v článku Export objednávok.

Doklady je možné stiahnuť v jednotlivých sekciách Objednávky → Daňové doklady / Zálohové faktúry / Dobropisy / Dodacie listy. Doklady je možné stiahnuť buď po jednotlivých stránkach do formátu PDF alebo využiť export do CSV alebo XLSX. Návod krok za krokom nájdete v článku Fakturácia

Databáza zákazníkov

V prípade, že to bude potrebné, existujúcu databázu zákazníkov môžete ľahko zmazať na pár kliknutí. Prejdite do sekcie Zákazníci → Prehľad. V ľavom rohu nad výpisom zákazníkov označte zákaznícke účty. Ak máte viac stránok, označte aj voľbu Použiť na všetky stránky. V roletke Funkcia kliknite na Zmazať (obrázok 01).

Obrázok 01
Obrázok 01

Fakturačné a kontaktné údaje

Fakturačné a kontaktné údaje je možné zmeniť v časti Nastavenia → Základné nastavenia → Nastavenia obchodu. Viac informácií k jednotlivým sekciám nájdete v článku Nastavenie obchodu.

Zmenou fakturačných údajov dôjde aj k zmene na dokladoch vystavených zákazníkom e-shopu. Pred ich zmenou teda odporúčame všetky vystavené doklady zálohovať - viď bod Databáza objednávok a dokladov.

Po zmene fakturačných údajov sa začnú nové faktúry za prevádzku e-shopu vystavovať na nového majiteľa. V prípade, že budete potrebovať zmeniť fakturačné údaje na už vystavenej faktúre za naše služby, prejdite do sekcie Nastavenia → Základné nastavenia → Nastavenie obchodu na záložku Fakturačné údaje. Ak pri zmene fakturačných údajov zaškrtnete voľbu Prepísať zmenu na všetky neuhradené výzvy na platbu, dôjde k zmene fakturačných údajov aj na neuhradených výzvach k platbe.

Zmena bankového účtu

Zmena čísla bankového účtu je dôležitým krokom, na ktorý by sa nemalo zabudnúť. Účet je možné zmeniť v sekcii Nastavenia → Základné nastavenia → Meny. Ďalšie informácie nájdete v článku Meny

Nastavenie daní

Po prevzatí e-shopu si skontrolujte nastavenie v sekcii Nastavenia → Základné nastavenia → Dane, tj či máte správne nastavené, že ste alebo nie ste platiteľ DPH.

Pokiaľ by ste prijímali objednávky s nesprávnym nastavením DPH, neskoršia zmena sa na už prijaté objednávky nepremietne. Objednávka a doklady z nej vytvorené si vždy zachovávajú nastavenie DPH v čase vzniku objednávky a jediným riešením by tak bolo objednávky znovu vytvoriť.

Obchodné podmienky a ďalšie články

Jednotlivé články môžete upravovať v sekcii Vzhľad a obsah → Články. Články s obchodnými podmienkami a podmienkami ochrany osobných údajov by ste ideálne mali nahradiť svojimi vlastnými. Použiť môžete napríklad naše vzorové podmienky. Avšak aj tie by ste mali upraviť s Vašim právnikom na mieru Vášmu podnikaniu a aktuálnym okolnostiam. Ako s článkami pracovať a pridať ďalší obsah nájdete v článku Články a rubriky

Zostávajúce články (napríklad ohľadom doručenia, s kontaktmi, informáciami o reklamáciách a pod.) radšej skontrolujte, aby obsahovali aktuálne informácie. 

Šablóny informačných e-mailov

Jednotlivé e-mailové šablóny nájdete v sekcii Nastavenia → Emaily → Automatické zasielanie / Informačné emaily. Odporúčame predovšetkým skontrolovať, či v niektorých zo šablón nie sú napevno vložené kontaktné údaje na predchádzajúceho majiteľa alebo jeho číslo účtu.

Pokiaľ sú tieto údaje vložené cez prepisovacie značky, automaticky sa prepisujú aktuálne údaje z Nastavenie obchodu (viď Fakturačné a kontaktné údaje) a číslo zadané u jednotlivých mien (viď Zmena bankového účtu). 

Ďalšie informácie o prepisovacích značkách a ako funguje automatické zasielanie v našich e-shopoch nájdete v časti Šablóny e-mailov a Informačné e-maily.

Čo ďalej skontrolovať?

Zmluvne ošetrený by okrem predaja e-shopu mal byť aj predaj a prevod domény. Ten technicky prebieha priamo v administrácii konkrétneho registrátora domény. Všeobecné rady, ako ohľadom domény postupovať, nájdete v článku Prevod (predaj) domény

Neoddeliteľnou súčasťou e-shopov sú napojenia na rôzne služby. Môžu to byť analytické nástroje (Google Analytics, Search Console), marketingové nástroje (Google Ads, Heureka, Google Nákupy), stránky na sociálnych sieťach (X, Facebook) a prípadne ďalšie podporné nástroje (Smartsupp, mailingové služby). Pred predajom e-shopu je dobré pripraviť zoznam všetkých napojení a rozhodnúť, ktoré budú súčasťou jeho predaja.

Pri službách, ktoré nebudú súčasťou predaja a budete ich rušiť, potom nezabudnite s ich poskytovateľmi vypovedať včas zmluvy, aby prípadne nenabiehali ďalšie poplatky.

Pokiaľ e-shop kupujete, mali by ste po jeho prevzatí skontrolovať napríklad nastavenie zliav alebo dopráv a platieb a zoznámiť sa s možnosťami jeho nastavenia. Pomôcť Vám môžu napríklad články zo sekcie Začíname a odporučili by sme Vám venovať pozornosť článku Prvé nastavenie e-shopu: zoznam krokov, kde nájdete prehľadný zoznam krokov aj s odkazmi na jednotlivé články pomocníka. 

Vyššie uvedený zoznam a postup pri odovzdaní e-shopu novému majiteľovi nie je kompletný a zahŕňa iba ilustračný zoznam krokov, ktorými sa môžete riadiť.

Pri predaji alebo kúpe by ste vždy mali zvážiť špecifiká Vášho e-shopu a postup podľa nich upraviť.