Obsah:
V rámci svojho e-shopu na Shoptete môžete vďaka doplnku Medzinárodný predaj používať dva zvláštne daňové módy – OSS a Reverse charge. Pokiaľ si nie ste istí, či a ako sa vás problematika daňových režimov týka, prečítajte si článok na našom blogu. V ňom sú prehľadne popísané prípady, ktoré môžu nastať.
OSS - One Stop Shop
Čo je to OSS?
V prípade, že na vašom e-shope ponúkate predaj do zahraničia pre koncových zákazníkov, je potrebné sledovať limit pre zahraničný predaj. Ten je v danom kalendárnom roku 10 000 EUR a pokiaľ je prekročený, nastáva povinnosť odviesť DPH do všetkých členských zemí, kam tovar dodávate.
Od 1.7.2021 bol zavedený režim OSS (One Stop Shop), ktorý umožňuje odvod DPH za zahraničné predaje priamo v SR a nie je potrebné sa registrovať k odvodu DPH v každej členskej krajine zvlášť.
Ako OSS aktivovať?
V rámci svojho e-shopu môžete OSS jednoducho aktivovať na záložke Nastavenie → Základné nastavenie → Dane pod nadpisom Medzinárodný predaj a DPH (obrázok 01). Postačí zakliknúť voľbu OSS platca, zmenu uložiť a daňový mód sa automaticky aktivuje pri všetkých novo prijatých objednávkach.
obrázok 01
Ako OSS v Shoptete funguje?
Pokiaľ v e-shope nakúpi koncový zákazník (tj. neuvedie pri predaji IČ DPH), daňový mód sa automaticky aktivuje a v objednávke dôjde k zmene sadzby DPH podľa krajiny, kam je produkt doručovaný. Konečná čiastka nákupu pre zákazníka zostáva rovnaká, dochádza iba k zmene sadzby DPH (obrázok 02).
obrázok 02
Aby režim OSS fungoval správne, je potrebné mať správne nastavené daňové sadzby. Kontrolu je možné previesť v časti Nastavenie → Základné nastavenie → Dane na záložke Daňové sadzby. Hodnoty v stĺpci Východisková zóna by mali odpovedať sadzbám DPH krajiny, kde je subjekt ako plátca DPH registrovaný. Pokiaľ ste teda registrovaný ako platca dane na Slovensku, nastavenie sadzieb by malo vyzerať ako na nasledujúcom obrázku (obrázok 03).
obrázok 03
V prípade, že budú nastavené iné sadzby DPH, po prijatí objednávky spadajú pod režim OSS bude aplikovaná 0% sadzba DPH. Pre dotknuté objednávky je potom potrebné ručne zmeniť sadzbu DPH na správnu.
OSS a rôzne daňové sadzby pre produkt
Pokiaľ ste účastníkom režimu OSS a predávate tovar, ktorý je v rôznych krajinách zaradený v inej daňovej sadzbe (napr. v Českej republike má štandardnú sadzbu DPH a na Slovensku sa pre neho používa znížená sadzba DPH), je možné to zohľadniť na detaile konkrétneho produktu.
Po aktivácii režimu OSS sa v detaile produktu objaví na záložke Cenník pod nadpisom OSS sadzby tabuľka, kde je pre jednotlivé krajiny doručenia možné nastaviť zodpovedajúcu daňovú sadzbu (obrázok 04).
obrázok 04
Reverse charge
Čo je to Reverse charge?
Reverse charge je tzv. prenesená daňová povinnosť. Týka sa vás v prípade, že ste subjekt registrovaný ako platca DPH a dodanie produktov prebieha do inej členskej krajiny EU taktiež platcovi DPH. Odberateľ odvádza daň v zemi, kde má sídlo či miesto podnikania (napr. Slovensko) a v takomto prípade u vás nastáva povinnosť fakturovať objednávku bez DPH.
Viac informácií o režime Reverse charge a o podmienkach, kedy sa na vaše objednávky vzťahuje, môžete nájsť na našom blogu.
Ako Reverse charge v Shoptete funguje?
Pro správne vyhodnotenie režimu Reverse charge je potrebné, aby zákazník pri objednávke zadal správne všetky svoje fakturačné údaje. Zásadné je predovšetkým DIČ, na jeho základe prebieha detekcia režimu.
Zákazník je po dokončení objednávky informovaný, že jeho objednávka pravdepodobne spadá pod zvláštny daňový režim (obrázok 04) a rovnaká informácia je potom uvedená i v potvrdzovacom e-maily. Pokiaľ zákazník zvolí platbu kartou, nedôjde po dokončení objednávky k presmerovaniu na platobnú bránu.
obrázok 04
U objednávok, ktoré môžu režimu podliehať, sa v ich detailu objaví žlté upozornenie (obrázok 05). Schválenie režimu prebieha manuálne zo strany e-shopu po kontrole zadaných údajov a IČ DPH. Pre kontrolu platnosti IČ DPH môžete použiť napríklad systém Vies.
obrázok 05
Pre prepnutie objednávky do daňového módu Reverse charge sa nastaví nulové DPH. Daňový doklad je potrebné vygenerovať až potom, čo objednávku prepnete do režimu Reverse charge.
Pokiaľ objednávku prepnete do režimu Reverse charge, zmenu už nejde vrátiť späť. Odporúčame pred prepnutím skontrolovať všetky údaje, či má klient na tento daňový mód nárok. |
Aby zákazník dostal správne podklady k platbe, je možné z detailu objednávky odoslať e-mail s aktuálnou čiastkou objednávky. Ten si môžete nadefinovať v Nastavenie → Emaily → Informačné emaily (viac informácií nájdete v článku Informačné e-maily). K tomuto e-mailu môžete priložiť faktúru a pomocou prepisovacích značiek do neho môžete vyplniť už správne platobné údaje s čiastkou bez DPH.
Pokiaľ si zákazník zvolil platbu cez platobnú bránu, je možné po úprave objednávky odoslať v informačnom e-maily tlačidlo pre dodatočnú platbu. Návod, ako e-mail nadefinovať, nájdete v článku Platobné brány – zaslanie odkazu pre dodatočnú platbu.
V prípade, že objednávku vytvoríte v administrácii ručne, je potrebné zvoliť daňový režim už pri tvorbe objednávky. Spätne už táto zmena nie je možná. |