Doplnok Cudzie jazyky umožňuje, aby na jednej doméne fungoval váš e-shop vo viacerých jazykoch. Zákazník si jednoducho prepne e-shop na jazyk, ktorý preferuje (obrázok 01).
Pre vás ako majiteľa e-shopu je obsluha jazykových verzií jednoduchá, všetko riešite v rámci jednej administrácie bez nutnosti používať viac projektov.
V Shoptete sú preložené všetky systémové texty do 8 jazykov:
Preklady vlastných textov (ako napr. popisy a články) nie sú automatické a je potrebné, aby ste preklad vykonali vlastnoručne. To na rozdiel od automatického prekladu umožní mať nad jazykovou verziou úplnú kontrolu. Môžete tak, s ohľadom na SEO, zmeniť obsah článkov či popisov pre jednotlivé jazyky, pre kategórie, produkty, rubriky a články je možné nastaviť v každej jazykovej verzii inú URL adresu, tag "title" a meta tag "description".
V závislosti na vašej tarife môžete pridať na e-shop ďalšie jazyky. Nasledujúca tabuľka uvádza počet jazykov, ktoré si k predvolenému jazyku môžete pridať. Predvolený jazyk sa do prehľadu nepočíta. Tarifa Free Cudzie jazyky nepodporuje.
Tarifa | Počet ďalších dostupných jazykov |
---|---|
Basic | 1 jazyk naviac |
Business | 2 jazyky naviac |
Profi | 4 jazyky naviac |
Enterprise | všetky dostupné |
Ak chcete využiť potenciál multijazyčnosti na Shoptete naplno, odporúčame Cudzie jazyky skombinovať s naším doplnkom Cudzie meny. Vďaka nemu môžete zákazníkom ponúknuť nielen text v preferovanom jazyku, ale aj zodpovedajúcu menu. Po aktivácii cudzích mien bude možné zvoliť východiskovú menu pre konkrétne jazyky.
Nastavenie multijazyčnosti vykonáte v umiestnení Nastavenia → Základné nastavenia → Jazyky. Tu zvolíte predvolený jazyk. Ak máte doplnok Cudzie jazyky, potom sa automaticky aktivuje a môžete pridať ďalší jazyk.
Môžete využiť tieto jazyky:
Jazyky je možné spravovať v sekcii Nastavenia → Základné nastavenia → Jazyky (obrázok 02).
Poradie: poradie, v ktorom budú jazyky zobrazené pre zákazníkov.
Predvolená mena: mena, v ktorej sa automaticky zobrazia ceny po výbere daného jazyka.
Viditeľnosť: Využijete ju v prípade, keď ešte nemáte úplne pripravené preklady vlastných textov do cudzieho jazyka. Pokiaľ nechcete, aby zákazníci videli novú jazykovú verziu, môžete ju pre nich dočasne zneviditeľniť.
Predvolené: predvolený jazyk použitý pre e-shop.
Viditeľnosť využijete v prípade, keď ešte nemáte úplne pripravené preklady vlastných textov do cudzieho jazyka. Pokiaľ nechcete, aby zákazníci videli novú jazykovú verziu, môžete ju pre nich dočasne zneviditeľniť. Prihlásení správcovia obchodu vidia na e-shope všetky jazyky aj bez zapnutej viditeľnosti.
Každý nový jazyk vznikne tak, že sa skopírujú nesystémové texty (názvy produktov, popis atp.) zo Zdrojového jazyka. Jedinou výnimkou sú články, zaradené v rubrikách, ktoré treba pre každý jazyk založiť samostatne.
Pridané jazyky odporúčame prípadne mazať až po vyexportovaní dát a ich zazálohovaní, pretože sú vždy zmazané všetky preložené dáta.
Nový cudzí jazyk pridáte kliknutím na tlačidlo Pridať (obrázok 03). Následne môžete zvoliť nový Pridaný jazyk, Predvolenú menu a ďalej tiež Zdrojový jazyk.
Pridaný jazyk: nový jazyk, ktorý chcete na e-shop pridať.
Predvolená mena: mena, v ktorej sa budú klientovi zobrazovať ceny v konkrétnej jazykovej verzii e-shopu. Tu odporúčame kombinovať s doplnkom Cudzie meny. Pokiaľ tento doplnok nie je aktívny, potom napríklad pri použití jazykov slovenčina a nemčina uvidí nemecký zákazník ceny v korunách.
Zdrojový jazyk: tu sa určuje, z akého jazyka nový jazyk vychádza. Každý nový jazyk vzniká tak, že sa vaše texty (nie tie systémové) skopírujú z jazyka zdrojového. Všetky texty môžete nechať preložiť z jazyka, s ktorým si prekladateľ najlepšie poradí.
Potom, čo nastavíte ďalší cudzí jazyk, objavia sa naprieč administráciou prepínateľné polia. Pomocou prepínača volíte, pre aký jazyk dané pole editujete. Pokiaľ sa počas editácie jednej jazykovej verzie rozhodnete prepnúť jazyk bez uloženia zmien, objaví sa okno, či ich chcete uložiť. Nemôže sa teda stať, že by ste o neuložený postup omylom prišli.
Na hromadné úpravy môžete využiť aj export a import produktov. V sekcii Produkty → Export (obrázok 04) je pripravený systémový export Jazyky. Ten umožňuje okrem iného úpravu názvu, krátkeho popisu i podrobného popisu.
Hromadnú úpravu pomocou exportu a importu je možné použiť aj pre kategórie. Voľbu nájdete v sekcii Produkty → Kategórie na záložke Export (obrázok 05). Pod výrazom Jazyky zvoľte, ktoré jazyky sa majú do súboru vyexportovať. Upravený súbor nahrajte späť pod záložkou Import.
Prvky, u ktorých môžete prepnúť jazykovú verziu:
V prípade, že máte na svojom e-shope iba jeden jazyk (teda jazyk východiskový), sa práca s Parametrami pre filtrovanie nemení. Je možné zakladať nové parametre priamo z detailu produktu zo záložky Parametre → Parametre pre filtrovanie.
Ak máte aktívny doplnok Cudzie jazyky, potom je treba nový parameter najprv založiť, vrátane jeho hodnôt. Dôvodom je, že každý parameter musí najprv existovať vo svojom východiskovom jazyku. Toto opatrenie zaručí, že sa s každou jazykovou verziou nevytvorí duplicitná sada parametrov a hodnôt. Ak by k tomu došlo, mohlo by to porušiť filtrovanie naprieč jazykovými verziami.
V sekcii Nastavenia → Produkty → Parametre a príznaky na záložke Parametre pre filtrovanie pridajte nový parameter alebo kliknutím otvorte existujúci. Potom sa dostanete do detailu parametra (obrázok 06).
Pri poliach, ktoré je možné preložiť, vidíte prepínacie tlačidlo. Keď prepnete pole Názov do iného jazyka uvidíte, že sa parameter stále môže volať napr. Materiál. Je to preto, že nový jazyk vzniká z jazyka východiskového.
Po prepnutí poľa pre editáciu jazyka, prepíšte názov parametra na jeho cudzojazyčný variant a uložte. Obdobne pokračujte aj pri ďalších poliach, ktoré je možné preložiť.
Pridať je tiež potrebné hodnoty parametra. Postupujte rovnako ako pri parametroch. Potom, čo hodnotu vytvoríte, zobrazí sa opäť pole pre prepnutie jazyka. Po jeho zmene potom môžete zadať preklad hodnoty parametra.
Keď vytvoríte parametre a ich hodnoty, prejdite späť do detailu produktu na záložku Parametre → Parametre pre filtrovanie (obrázok 07).
V sekcii Parametre pre filtrovanie kliknite na tlačidlo Pridať. V zodpovedajúcom políčku zvoľte prednastavený parameter. Daný parameter vyberte z ponuky a zvoľte jednu alebo viac hodnôt, ktoré vystihujú váš produkt (obrázok 06).
Týmto je pridanie parametra pre filtrovanie hotové. Parameter a jeho hodnoty sa pridajú už s prednastavenými jazykovými verziami a nie je potrebné každý preklad pridávať pri rôznych produktoch zvlášť.
Keď budete chcieť parameter alebo hodnoty neskôr upraviť a zmeniť aj pri produkte, potom najprv v umiestnení Nastavenie → Produkty → Parametre a príznaky upravte parameter a jeho hodnoty.
Pre rôzne jazykové mutácie je možné zakladať samostatné rubriky. Rovnako tak je možné pracovať aj so Stránkami a ich názvami (obrázok 08).
V prípade článkov, ktoré sú zaradené v rubrike, je potrebné pre každý jazyk založiť samostatný článok. U stránok a u rubrík je možné preložiť cez prepínacie pole a nie je potrebné ich zakladať znova.
V prípade rubrík a článkov môžete nastaviť Názov a URL adresu pre každú jazykovú verziu.
Na záložke Pokročilé potom môžete nastaviť:
Každý prvok, ktorý má na e-shope v predvolenom jazyku unikátnu URL adresu (napr. kategória, produkt, článok atp.), bude mať po aktivácii ďalšieho jazyka vlastnú URL adresu. Napríklad:
https://multi.shoptet.com/**cs**/panske-obleceni/
https://multi.shoptet.com/**sk**/panske-oblecenie/
URL adresy novo vytvorenej jazykovej verzie, ktorá je nastavená ako viditeľná na e-shope, sú indexované vyhľadávačmi (napr. Google, Zoznam). Cieľom je, aby boli vaše kategórie alebo produkty čo najlepšie optimalizované na hľadanie aj v cudzích jazykoch.
Pokiaľ však cudziemu jazyku vypnete Viditeľnosť (alebo ho úplne odstránite), je potrebné URL adresy pre iné jazyky presmerovať na iné existujúce URL adresy.
Návod, ako presmerovanie vykonať manuálne, vám ukáže náš článok Presmerovanie adries (URL). V prípade, že máte aktívny doplnok Pokročilé SEO môžete nastaviť Automatické presmerovanie.