Spojenie online a offline predaja je logickým krokom pre veľkú časť obchodníkov. Vďaka doplnku Pokladňa môžete prepojiť svoj e-shop s kamenným obchodom. Svojich zákazníkov tak pohodlne obslúžite bez väčších počiatočných nákladov.
Vďaka štatistikám máte prehľad o finančných operáciách vykonaných na všetkých vašich pokladniach. Viac informácií nájdete v článku Štatistiky pokladne.
Medzi hlavné výhody pokladne patrí:
Ak máte doplnok aktivovaný, stačí ísť do Nastavenia → Pokladňa a pridať, alebo prípadne upraviť jednotlivé pokladne (Obrázok 01).
V administrácii e-shopu v sekcii Nastavenia → Pokladňa na predvolenej záložke Pokladne sa kliknutím na konkrétnu pokladňu dostanete na jej detail. V detaile každej pokladne (Obrázok 02) môžete upravovať jej základné nastavenia. Na ďalších záložkách Peňažné operácie a História nájdete podrobné štatistiky a záznamy o fungovaní danej pokladne.
V nastaveniach pokladne môžete upraviť jej názov. Voľbou Zodpovedná osoba môžete k pokladni priradiť konkrétny účet správcu obchodu, alebo aj viac účtov. Odporúčaný postup je mať pre každého pracovníka, alebo aspoň pre každý správcovský účet, vytvorenú vlastnú pokladňu.
V prípade, že využívate v e-shope viac skladov (napr. máte jeden sklad ku každej predajni alebo samostatný sklad pre predajňu a pre e-shop), voľbou Sklad určíte, z akého skladu sa bude odpočítavať tovar predaný na pokladni.
Ak máte v e-shope aktívny doplnok Veľkoobchod, môžete k pokladni voľbou Cenník priradiť konkrétny cenník. Produkty predané cez túto pokladňu budú mať ceny určené vybraným cenníkom.
V časti Tlač dokladov môžete určiť, cez aký typ tlačiarne a v akom formáte budete chcieť tlačiť účtenky (daňové doklady). Takisto tu môžete nastaviť vlastné texty, ktoré sa na doklade zobrazia.
Upozorňujeme, že pre správnu tlač účteniek je potrebné mať termotlačiareň so šírkou tlače 58 mm alebo 80 mm.
Všeobecné nastavenia pre všetky pokladne nájdete v administrácii e-shopu v Nastavenie → Pokladňa, na záložke Nastavenie pokladní (Obrázok 03).
Zaškrtnutím voľby Povoliť zasielanie daňových dokladov na e-mail v časti Zasielanie dokumentov umožníte zasielať daňové doklady z pokladne zákazníkom na e-mail. Voľbou Šablóna pre zasielanie dokladov vyberte konkrétnu šablónu informačného e-mailu, ku ktorej sa má doklad priložiť. Po aktivácii tejto funkcie sa vám pri dokončení objednávky v pokladni zobrazí pole pre zadanie zákazníkovho e-mailu. Stále vám zostane možnosť doklad vytlačiť, ak to bude zákazník preferovať pred elektronickým doručením.
V časti Všeobecné nastavenia nájdete niekoľko volieb ovplyvňujúcich správanie objednávok vytvorených cez pokladňu:
Poslednými voľbami vo všeobecných nastaveniach pokladní môžete určiť, Kto môže vykonávať vklady a výbery z pokladní (resp. aký typ správcovského účtu), a môžete tiež zvoliť logo, ktoré sa má použiť na účtenke z pokladne. Ak tu samostatné logo nenahráte, použije sa logo z všeobecného nastavenia dokladov.
V Nastavenie → Pokladňa, na záložke Rýchla voľba môžete nastaviť produkty, ktoré sa budú zobrazovať na úvodnej stránke pokladne (Obrázok 04).
Tieto produkty sa zobrazujú hneď pod hlavnými kategóriami pokladne. V rozbaľovacom okne nastavujete počet produktov, ktoré sa na hlavnej stránke pokladne zobrazia. Môže ísť o maximálne 24 produktov. Konkrétne produkty rýchlej voľby je potrebné vybrať pomocou tlačidla Pridať. Ostatné produkty sa doplnia automaticky z najpredávanejších produktov na pokladni.
Napríklad, ak nastavíte zobrazenie 24 produktov a ručne do rýchlej voľby pridáte len 10 produktov, potom sa zvyšných 14 vygeneruje z najpredávanejších.
Ak máte aktívny doplnok Cudzie meny, môžete v cudzej mene predávať aj na pokladni. Ak potrebujete viac informácií o samotných menách, nájdete ich v článku Meny.
Postup pre zriadenie pokladne v cudzej mene je podobný ako uvedené vyššie. Prejdite do sekcie Nastavenie → Pokladňa a kliknite na tlačidlo Pridať.
V pop-up okne, ktoré sa následne objaví, môžete okrem názvu a stavu vybrať menu pokladne. Tá bude po založení ako východisková nastavená mena, ktorú tu zvolíte.
V rámci jednej pokladne je možné ľubovoľne prepínať medzi menami, ktoré sú pre zákazníkov povolené. Prepnutie prebieha priamo v umiestnení Pokladňa (Obrázok 05).
Samotné rozhranie pokladne je veľmi jednoduché. Cez vyhľadávacie pole máte možnosť vyhľadať produkt, ktorý si chcete pozrieť alebo pridať do pokladne. Vďaka jednoduchej navigácii môžete pomocou dlaždíc prechádzať kategóriami až k cieľovému produktu. Späť na úvodnú stránku sa vždy dostanete tlačidlom s ikonkou pokladne umiestneným vľavo od vyhľadávacieho poľa (Obrázok 06).
Na úvodnej strane sa pod kategóriami zobrazujú produkty z rýchlej voľby doplnené o najpredávanejšie produkty na pokladni (Obrázok 06).
Po pridaní produktu sa produkt alebo varianta vloží do košíka v pravej časti. Ak je váš zákazník registrovaný, máte možnosť ho na začiatku nákupu zvoliť, čím sa aplikuje jeho nastavenie zliav. K dispozícii je aj možnosť pre odoslanie daňového dokladu klientovi e-mailom.
Tlačidlom vpravo hore prepnete pokladňu do zobrazenia cez celú obrazovku (fullscreen). Ak používate predovšetkým čítačku a nepotrebujete zobrazovať kategórie a najčastejšie produkty, tieto možnosti môžete zbaliť pomocou šípky v kruhu umiestnenej vpravo od vyhľadávacieho poľa.
Ikonkou, ktorá je hneď vpravo od vyhľadávacieho poľa, otvoríte tzv. univerzálny produkt, teda jednorazový produkt, ktorý si môžete upraviť podľa svojich potrieb. Stačí prepísať názov, zadať cenu, jednotku, množstvo a vložiť ho do košíka.
K dokončeniu nákupu slúži veľké zelené tlačidlo zobrazujúce hodnotu nákupu.
Existuje niekoľko možností, ako pridať produkt do košíka.
Po vykonaní nákupu sa košík vyčistí, vytlačí sa účtenka (ak máte nastavenú tlačiareň a v prehľade daňových dokladov sa objaví nový doklad, u ktorého máte možnosť ho znova vytlačiť ako faktúru, tak aj účtenku.
Pre dokončenie nákupu je potrebné zvoliť, či bude nákup uhradený v hotovosti alebo kartou. Pri hotovostnej platbe sa zobrazí číselník, kde si môžete jednoducho vypočítať, koľko máte zákazníkovi vrátiť, avšak pokiaľ nezadáte žiadne číslo, môžete tento krok preskočiť (Obrázok 07).
Platbu kartou je možné z pokladne odoslať priamo do platobného terminálu, iba ak máte platobný terminál od Shoptet Pay. Prepojenie na iné platobné terminály nepodporujeme, čiastku je v takom prípade potrebné zadať priamo na termináli.
V prípade, že máte v nastaveniach pokladní povolené zasielanie daňových dokladov na e-mail, zobrazí sa vám pred dokončením objednávky pole pre zadanie zákazníkovho e-mailu (Obrázok 08). Ak by zákazník nechcel daňový doklad elektronicky, ale iba v tlačenej forme, môžete voľbou Pokračovať na tlač odoslanie na e-mail preskočiť.
Univerzálny produkt sa hodí napríklad v prípade, ak potrebujete predať niečo, čo nie je štandardne vedené v systéme ako produkt. Môže ísť o dekorácie, poškodený tovar, doposiaľ nenaskladnený tovar alebo služby.
Vpravo od riadku na vyhľadávanie produktov sa nachádza ikonka štítku. Kliknite na ňu a otvorí sa menu univerzálneho produktu. Tu stačí zadať názov produktu alebo služby, ktorý sa má objaviť na účtenke, množstvo a samozrejme cenu. Potom už môžete univerzálny produkt priamo vložiť do košíka (Obrázok 09).
Univerzálny produkt si pamätá poslednú použitú položku. Ak teda predávate stále to isté, predvyplní sa vám všetko okrem ceny, ktorú je potrebné vždy zadať. Ak kliknete na názov a prepíšete ho, môžete do košíka pridávať aj viac univerzálnych položiek.
Do štatistík sa tieto položky započítavajú štandardne.
V prípade, že chcete registrovať nového zákazníka, kliknite na tlačidlo Zákazník. Následne kliknite na tlačidlo Vytvoriť zákazníka. Zapíšte jeho údaje a nakoniec kliknite na tlačidlo Registrovať zákazníka. Potom už je možné so zákazníkom pracovať ako s registrovaným. Objaví sa nová karta s ikonkou srdca, kde je možné vidieť, čo zákazník objednal v minulosti a čo kupuje najčastejšie. Rovnako sa na košík aplikujú zľavy (Obrázok 10).
Ak nastane situácia, že potrebujete nákup prerušiť a obslúžiť medzičasom iného zákazníka, stačí, ak zákazníka zatvoríte krížikom, vykonáte ďalší nákup a potom ho znova zvolíte. Systém si rozpracovaný košík zapamätá.
Pre aktuálneho zákazníka je možné nastaviť individuálnu cenu. Ešte predtým, než načítate produkt čítačkou, vyhľadajte produkt v lište podľa kódu alebo názvu. Kliknutím na obrázok produktu otvoríte jeho Detail (Obrázok 11).
V detaile produktu, na záložke Základné informácie, nájdete cenu produktu. Kliknite na cenu, aby ste ju mohli zmeniť (Obrázok 12).
Cena aj zľava sa dajú zmeniť aj po pridaní do košíka. Stačí kliknúť na položku a otvoriť Detail. Tam môžete upraviť cenu aj zľavu. Takýto produkt sa vám však pridá do košíka ako nová položka, preto je potrebné pôvodný produkt zmazať.
Ak máte aktívny doplnok Zľavové kupóny, môžete cez tlačidlo Plus pridať k nákupu zľavu v korunách, v percentách, alebo použiť zľavový kupón (Obrázok 12).
Ak chcete cez pokladňu predávať produkty za inú cenu, než je cena na e-shope, môžete pre pokladňu vytvoriť vlastný cenník. Pre túto funkciu je potrebné mať doplnok Veľkoobchod, ktorý umožňuje vytvárať cenníky. Viac informácií o tvorbe cenníkov nájdete v článku Veľkoobchod.
Ku každej pokladni je v základe pridelený Hlavný cenník. Iný cenník môžete k pokladni priradiť v Nastavenie → Pokladňa. Kliknite na konkrétnu pokladňu a z poľa Cenník vyberte cenník, ktorý chcete pre túto pokladňu používať (Obrázok 13).
V jednom čase nie je možné, aby na jednej pokladni pracovalo viac ľudí súčasne. Je však možné sa na pokladni vystriedať.
Ideálne je, ak má každý používateľ svoju vlastnú pokladňu, ku ktorej je nastavený ako zodpovedná osoba.
Ak na jednej pokladni pracuje viac používateľov, je možné pokladňu odovzdať tak, že odovzdávajúci vykoná výber všetkých peňazí z pokladne (uvádza dôvod do poznámky). Druhý používateľ potom vykoná vklad do pokladne v zodpovedajúcej výške výberu.
Vklady a výbery na pokladni sa zapisujú do histórie pokladne. Viac informácií sa dozviete v článku Štatistiky pokladne.
Ďalšou možnosťou, ktorú však kvôli bezpečnosti neodporúčame, je vytvorenie zdieľaného používateľského účtu.
Ak nechcete produkt hneď pridať, ale iba ho vyhľadať cez vyhľadávanie, existuje možnosť, ako to vykonať. Najprv je potrebné prepnúť na anglickú klávesnicu (u Windows typicky Shift + Alt), kliknúť do vyhľadávacieho poľa, naskenovať kód a potom opäť prepnúť jazyk späť na slovenčinu. Prepnúť jazyk je nutné pre interpretáciu správnych kláves pri prevode čiarového kódu na čísla. Ďalšie tipy, ako si pomocou čítačky uľahčiť prácu, nájdete v článku Čítačka kódov.
Ak máte produkty, ktoré chcete predávať len cez pokladňu a nie v e-shope, v detaile produktu môžete v poli Zobraziť zvoliť hodnotu Zobraziť len v pokladni.
Ak nechcete pred tlačou každého dokladu potvrdzovať dialógové okno, nainštalujte si do vášho prehliadača plugin, ktorý to umožňuje. Pluginov je celá rada a záleží na konkrétnom prehliadači a vašich predstavách, ktorý zvolíte.