Obsah:
- O službe Google Analytics
- Ako zaregistrovať Google Analytics 4?
- Ako integrovať Google Analytics 4 do administrácie?
- Ako založiť Universal Analytics?
- Ako integrovať Universal Analytics do administrácie?
- Universal Analytics: Meranie ecommerce – elektronický obchod
- Universal Analytics: Enhanced ecommerce – rozšírený elektronický obchod
- Meranie hodnoty transakcií
- Prečo sa líšia štatistiky tržieb medzi Google Analytics a e-shopom?
O službe Google Analytics
Svoj e-shop môžete prepojiť s detailnými štatistikami Google Analytics a pohodlne sledovať chovanie vašich návštevníkov priamo z administrácie e-shopu. Môžete tak napríklad zistiť, odkiaľ k Vášmu e-shopu pristupujú najčastejšie zákazníkov, cez aké kľúčové slová najčastejšie prichádzajú, aké kategórie alebo články sú na vašom e-shope najnavštevovanejšie a ďalšie užitočné informácie.
Upozorňujeme, že pri využívaní nástroja Google Analytics dochádza k odovzdávaniu osobných údajov do USA, čo je podľa výkladovej praxe dozorných orgánov v EÚ problematické a v rozpore s únijnými predpismi na ochranu osobných údajov. Odporúčame pred aktiváciou tohto nástroja preveriť aktuálnu právnu situáciu a posúdiť riziká prenosu osobných údajov mimo EÚ, prípadne zvážiť zavedenie dodatočných opatrení. |
Na konci roku 2020 Google vydal novú verziu merania Google Analytics 4. Aktuálne odporúčanie je merať ako do Google Analytics 4, tak do pôvodných Universal Analytics. Pri založení nového účtu Google Analytics je automaticky založená nová verzia merania.
Google oznámil ukončenie merania prostredníctvom Universal Analytics k 1.7.2023 a počnúc týmto dňom nebudú nové dáta zbierané. Po prerušení merania budú dáta vrátane reportov stále dostupné. |
V prípade, že doteraz žiadne meranie na webe nemáte, odporúčame okrem založenia Google Analytics 4 aj založenie Universal Analytics a simultánne meranie štatistik.
Ako zaregistrovať Google Analytics 4?
Najskôr je treba zaregistrovať sa na Google Marketing Platform. V prípade, že už používate napríklad Gmail alebo inú službu od Google, môžete využiť existujúci účet. Kliknite na Get started today.
Založenie účtu
- Ako prvý krok vyplňte názov účtu.
- Účet môže obsahovať viac meraní, preto je vhodné uviesť jednoznačný názov pre ľahšiu identifikáciu.
- Zvoľte, aké chcete Googlu poskytovať údaje o vašom účte.
- Vložte názov webu bez www a https.
- Názov slúži iba k pomenovaniu v rámci Google Analytics a odporúčame za pomlčku uviesť aj informácie, že sa jedná o verziu merania Google Analytics 4. Na prehľade služieb bude potom hneď zrejmé, o aký typ merania sa jedná (napr. Mojeshop.sk – GA4).
- Vyplňte časové pásmo a menu e-shopu.
- V poslednom kroku vyplňte informácie o svojej firme – odvetví, veľkosti firmy a ako plánujete Google Analytics využívať.
Potom kliknite na tlačidlo Vytvoriť, potvrďte obchodné podmienky a účet bude vytvorený.
Založenie streamu pre meranie
- Vyberte platformu, pre ktorú meranie vytvárate. V prípade e-shopov sa jedná o Web.
- Vyplňte pole Adresa URL webu a Názov streamu.
- Do názvu streamu opäť použite taký názov, ktorý vám umožní jednoznačnú identifikáciu.
Po vytvorení streamu sa objaví potvrdzovacia obrazovka. Okno zavrite a prejdite do administrácie e-shopu, kde bude dokončené prepojenie.
Ako integrovať Google Analytics 4 do administrácie?
V administrácii e-shopu prejdite na Prepojenie → Google → Analytics. Je potrebné, aby ste stále boli v prehliadači prihlásený v Google účte, pod ktorým ste Google Analytics zakladali. Kliknite na tlačidlo Napojiť Google Analytics účet.
Otvorí sa vám stránka, kde potvrďte, že Google Analytics môže Shoptetu poskytnúť údaje o meraní. Zobrazia sa dva riadky s ponukou prepojenia. Jeden je pre pôvodné meranie Universal Analytics a druhý je pre Google Analytics 4, ktorý bol založený podľa návodu vyššie.
Pokiaľ už napojenie pre Universal Analytics využívate, prvý výber neupravujte. V prípade, že účet Universal Analytics založený nemáte, postup pre jeho založenie nájdete nižšie.
Prejdite na výber pod nadpisom Google Analytics 4, kde po rozkliknutí vyberiete názov príslušného streamu dát a kliknite na tlačidlo Uložiť (obrázok 01).
obrázok 01
Vaša administrácia je teraz prepojená s Google Analytics 4. Návštevy môžete ihneď pozorovať v rámci prehľadu v reálnom čase.
Ako založiť Universal Analytics?
Google oznámil ukončenie merania prostredníctvom Universal Analytics k 1.7.2023 a počnúc týmto dňom nebudú nové dáta zbierané. Po prerušení merania budú dáta vrátane reportov stále dostupné. |
Pokiaľ ste zatiaľ žiadne meranie v rámci Google Analytics nemali založené, odporúčame okrem merania Google Analytics 4 aj založenie staršej verzie Universal Analytics.
- Vo svojom účte Google Analytics prejdite do Správca, ktorého nájdete v ľavom spodnom rohu.
- Zobrazia sa možnosti nastavení a v ľavom stĺpci nájdete názov účtu.
- Skontrolujte si, že sa nachádzate naozaj v účte, pod ktorým chcete Universal Analytics založiť.
- Pokiaľ názov zodpovedá, kliknite na modré tlačidlo Vytvoriť službu.
- Zadajte názov webu. Za názov odporúčame uviesť aj verziu merania ako v predošlom prípade.
- Vyberte časové pásmo a menu.
- Kliknite na tlačidlo Zobraziť rozšírené možnosti (obrázok 02).
- Zobrazí sa záložka s názvom Vytvorenie služby Universal Analytics a v pravej časti kliknite na prepínač.
- Vyplňte adresu e-shopu a zvoľte možnosť Vytvorenia iba služby Universal Analytics.
- V ďalšom kroku vyberte kategóriu odvetvia, veľkosť firmy a informácie o tom, ako budete Google Analytics využívať.
Po vyplnení kliknite na tlačidlo Vytvoriť. Zobrazí sa stránka s číslom merania a založenie je hotovo.
obrázok 02
Pre väčšiu prehľadnosť odporúčame výber dát premenovať. Potom, čo sa zobrazila stránka s ID meraním, kliknite na šípku v ľavej časti obrazovky. Dostanete sa do nastavení, kde v pravom stĺpci je prvá voľba Nastavenia výberu dát. V názve prvého poľa Názov výberu dát je vždy po založení uvedené „Všetky údaje o webe“. Odporúčame vložiť názov domény webu (napr. Mojeshop.sk). |
Ako integrovať Universal Analytics do administrácie?
V administrácii e-shopu prejdite na Prepojenia → Google → Analytics. Je potrebné, aby ste stále boli v prehliadači prihlásený vo vašom Gmail účte, pod ktorým ste Google Analytics zakladali.
Prvý výber slúži pre prepojenie s Universal Analytics. Kliknite na výber a zvoľte tu účet pre Universal Analytics (obrázok 03).
obrázok 03
Universal Analytics: Meranie ecommerce – elektronický obchod
V rámci Universal Analytics je nutné v administrácii Google Analytics povoliť to, že chcete využívať meranie elektronického obchodu.
Pomocou merania elektronického obchodu je možné zistiť, ktoré produkty návštevníci kúpili, v akom množstve a aké tržby tieto produkty priniesli. V našej administrácii je elektronický obchod už v predvolenom stave povolený.
- Pre aktiváciu merania elektronického obchodu kliknite v rozhraní Google Analytics na kartu Správca.
- Vyberte Nastavenie elektronického obchodu.
- Aktivujte prepínač, kliknite na Ďalšie a zvoľte Odoslať.
Universal Analytics: Enhanced ecommerce – rozšírený elektronický obchod
Prehľad Rozšírený elektronický obchod
Enhanced ecommerce umožňuje sledovať podrobnejšie dáta o objednávkach a chovaní zákazníkov na webe. Konkrétne tento prehľad prináša predovšetkým možnosť lepšie vyhodnocovať výkon obchodu a marketingových kampaní. Rovnako prináša rozšírenie dostupných štatistík v účte Google Analytics o:
-
- meranie zľavových kupónov,
- meranie značky predaného produktu,
- meranie kategórie predaného produktu,
- meranie varianty produktu,
- meranie vloženia produktu do košíku aj jeho odobranie z košíku,
-
meranie vstupu do nákupného procesu.
Bližšie informácie o prehľadoch, ktorý elektronický obchod ponúka, sa dozviete v článku Prehľady rozšíreného elektronického obchodu.
Meranie hodnoty transakcií
Od 28. februára 2018 sme zmenili hodnotu objednávky odosielanú do Google Analytics a taktiež do reklamných systémov (Ads, Sklik, Facebook). Rozdeľujeme hodnotu samotného tovaru a cenu za dopravné a platby za transakciu. Pre platiteľa DPH odosielame hodnoty bez DPH. Podrobnosti k tejto zmene sme podrobnejšie popísali v článku o pôvodnom spôsobe merania.
Táto zmena sa nedotkla všetkých e-shopov rovnako. Záleží na tom, kedy boli na Shoptete spustené:
- E-shopy spustené na Shoptete po 28. februári 2018 majú „nové“ meranie automaticky nastavené.
- Pre e-shopy spustené pred 28. februárom 2018 sme z dôvodu zachovania konzistencie dát pripravili voľbu pre prepnutie typu odosielaných informácií. V administrácii je automaticky nastavený pôvodný spôsob merania (tzn. zjednotená cena objednávky a vždy cena s DPH). Pre prepnutie prejdite v administrácii do Nastavenia → Objednávky → Ostatné nastavenia a v dolnej časti deaktivujte voľbu Použiť pôvodné meranie.
Prečo sa líšia štatistiky tržieb medzi Google Analytics a e-shopom?
Štatistiky e-shopu (Štatistiky → Objednávky a obraty, Štatistiky → Celkové štatistiky) sa generujú z objednávok, ktoré máte v administrácii skutočne prijaté a môžete ich nájsť v sekcii Objednávky → Prehľad.
V prípade Google Analytics sú informácie o tržbách závislé na trackingovom kóde, ktorý sa načíta na stránkách e-shopu.
Dôvodov, prečo sa realita objednávok s dátami v Google Analytics líši, môže byť niekoľko:
- Cookies: po novele o zbere cookies má zákazník ľahšiu možnosť odmietnuť marketingové a analytické cookies. Pokiaľ analytické a marketingové cookies odmietne, trackingový kód sa nespustí.
- Adblock a podobné addony, ktoré blokujú zber dát.
- Ostatné chyby na strane prehliadača: zber dát prebieha cez trackingový kód a môže dôjsť k situáciám, kedy jeho načítanie zlyhá alebo sa nestihne načítať celý. Situácia môže nastať v prípade rýchleho prechádzania a zavierania stránok alebo pomalého pripojenia.
Pred nasadením novej cookie lišty (od 1.1.2022), sa dáta spravidla rozchádzali maximálne o 10 %. Po nasadení novej cookies lišty, môže byť rozdiel ešte vyšší, pretože pre zákazníkov je ľahšie zber analytických a marketingových dát odmietnuť.