Nastavenie Google Analytics

O službe Google Analytics

Svoj e-shop môžete prepojiť s detailnými štatistikami Google Analytics a pohodlne sledovať chovanie vašich návštevníkov priamo z administrácie e-shopu. Môžete tak napríklad zistiť, odkiaľ k Vášmu e-shopu pristupujú najčastejšie zákazníkov, cez aké kľúčové slová najčastejšie prichádzajú, aké kategórie alebo články sú na vašom e-shope najnavštevovanejšie a ďalšie užitočné informácie.

Upozorňujeme, že pri využívaní nástroja Google Analytics dochádza k odovzdávaniu osobných údajov do USA, čo je podľa výkladovej praxe dozorných orgánov v EÚ problematické a v rozpore s únijnými predpismi na ochranu osobných údajov. Odporúčame pred aktiváciou tohto nástroja preveriť aktuálnu právnu situáciu a posúdiť riziká prenosu osobných údajov mimo EÚ, prípadne zvážiť zavedenie dodatočných opatrení.

Ako zaregistrovať Google Analytics 4?

Najskôr je treba zaregistrovať sa na Google Marketing Platform. V prípade, že už používate napríklad Gmail alebo inú službu od Google, môžete využiť existujúci účet. Kliknite na Get started today.

Založenie účtu

  • Ako prvý krok vyplňte názov účtu.
    • Účet môže obsahovať viac meraní, preto je vhodné uviesť jednoznačný názov pre ľahšiu identifikáciu.
  • Zvoľte, aké chcete Googlu poskytovať údaje o vašom účte.
  • Vložte názov webu bez www a https.
    • Názov slúži iba k pomenovaniu v rámci Google Analytics a odporúčame za pomlčku uviesť aj informácie, že sa jedná o verziu merania Google Analytics 4. Na prehľade služieb bude potom hneď zrejmé, o aký typ merania sa jedná (napr. Mojeshop.sk – GA4).
  • Vyplňte časové pásmo a menu e-shopu.
  • V poslednom kroku vyplňte informácie o svojej firme – odvetví, veľkosti firmy a ako plánujete Google Analytics využívať.

Potom kliknite na tlačidlo Vytvoriť, potvrďte obchodné podmienky a účet bude vytvorený. 

Založenie streamu pre meranie

  • Vyberte platformu, pre ktorú meranie vytvárate. V prípade e-shopov sa jedná o Web.
  • Vyplňte pole Adresa URL webu a Názov streamu.
    • Do názvu streamu opäť použite taký názov, ktorý vám umožní jednoznačnú identifikáciu.

Po vytvorení streamu sa objaví potvrdzovacia obrazovka. Okno zavrite a prejdite do administrácie e-shopu, kde bude dokončené prepojenie.

Ako integrovať Google Analytics 4 do administrácie?

V administrácii e-shopu prejdite na Prepojenie → Google → Analytics. Je potrebné, aby ste stále boli v prehliadači prihlásený v Google účte, pod ktorým ste Google Analytics zakladali. Kliknite na tlačidlo Napojiť Google Analytics účet.

Otvorí sa vám stránka, kde potvrdíte, že Google Analytics môže Shoptetu poskytnúť údaje o meraní. Zobrazia sa riadky s ponukou prepojenia. Prejdite na výber pod nadpisom Google Analytics 4, kde po rozkliknutí vyberiete názov príslušného dátového streamu a kliknete na tlačidlo Uložiť (obrázok 01).

Obrázok 01
Obrázok 01

Vaša administrácia je teraz prepojená s Google Analytics 4. Návštevy môžete ihneď pozorovať v rámci prehľadu v reálnom čase.

Meranie hodnoty transakcií

Hodnotu objednávky pri odosielaní do Google Analytics rozdelujeme na hodnotu samotného tovaru, cenu za dopravné a platby za transakcii. Pri obchodoch, ktoré majú nastavené, že sú platci DPH, odosielame hodnoty bez DPH. Prehľad zasielaných údajov nájdete v Tabuľke 01.

Dáta objednávkyNázovOdosielané dáta
Hodnota objednávkyRevenueObjednávka bez DPH, dopravy a platby
DopravaShippingCelková cena dopravy a platby – vrátane DPH
DaňTaxDaň z celkové ceny objednávky (vr. dopravy a platby)
MenaCurrencyMena objednávky
CenaPriceJednotková cena bez DPH

Prečo sa líšia štatistiky tržieb medzi Google Analytics a e-shopom?

Štatistiky e-shopu (Štatistiky → Objednávky a obraty, Štatistiky → Celkové štatistiky) sa generujú z objednávok, ktoré máte v administrácii skutočne prijaté a môžete ich nájsť v sekcii Objednávky → Prehľad

V prípade Google Analytics sú informácie o tržbách závislé na trackingovom kóde, ktorý sa načíta na stránkách e-shopu. 

Dôvodov, prečo sa realita objednávok s dátami v Google Analytics líši, môže byť niekoľko: 

  • Cookies: po novele o zbere cookies má zákazník ľahšiu možnosť odmietnuť marketingové a analytické cookies. Pokiaľ analytické a marketingové cookies odmietne, trackingový kód sa nespustí.
  • Adblock a podobné addony, ktoré blokujú zber dát.
  • Ostatné chyby na strane prehliadača: zber dát prebieha cez trackingový kód a môže dôjsť k situáciám, kedy jeho načítanie zlyhá alebo sa nestihne načítať celý. Situácia môže nastať v prípade rýchleho prechádzania a zavierania stránok alebo pomalého pripojenia.

Pred nasadením novej cookie lišty (od 1.1.2022), sa dáta spravidla rozchádzali maximálne o 10 %. Po nasadení novej cookies lišty, môže byť rozdiel ešte vyšší, pretože pre zákazníkov je ľahšie zber analytických a marketingových dát odmietnuť.

Prečo sa niektoré udalosti nezobrazujú v Google Analytics?

Po ukončení podpory Universal Analytics zo strany Google a prechode na Google Analytics 4 v roku 2023 sme zaregistrovali zvýšený počet hlásení o tom, že sa do Google Analytics neprenášajú niektoré sledované udalosti (ako napr. addToCart, purchase, apod.). Ukázalo sa, že tento problém sa objavuje pri účtoch, ktoré boli z Universal Analytics na novší Google Analytics 4 zmigrované kliknutím na voľbu „Prejsť na GA4“ ponúkanú v administrácii Google Analytics. Týmto spôsobom došlo k prepojeniu starého kódu používaného v rámci Universal Analytics, a nového spôsobu merania v rámci Google Analytics 4, a práve tento spôsob prepojenia môže v niektorých prípadoch viesť k problémom s prepisováním udalostí.

Pokiaľ sa vám do Google Analytics neprepisujú niektoré udalosti, odporúčame teda najprv overiť, či váš účet nepoužíva dané prepojenie starého kódu s Google Analytics 4. To môžete overiť v Google Analytics tak, že v dolnom rohu kliknete na ozubené koliesko (menu Nastavenia) a zvolíte možnosť „Asistent nastavenia“. Pokiaľ sa vám na tejto stránke v jej hornej časti zobrazí modrý box, ktorý je vidieť na Obrázku 02, potom práve používate prepojenie starých Universal Analytics a nových Google Analytics 4.

V takomto prípade je toto prepojenie nutné zrušiť. Najprv kliknite na modré tlačidlo Otvoriť prepojenú položku v modrom boxe, a na ďalšej stránke kliknite na tlačidlo Odpojiť (viď Obrázok 03).

Obrázok 02
Obrázok 02
Obrázok 03
Obrázok 03

Pokiaľ sa vám udalosti neprenášajú ani desiatky hodín po zrušení prepojenia starého merania, alebo na uvedenej stránke s nastavením modrý box s informáciami o prepojení nevidíte a zároveň sa vám niektoré udalosti neprenášajú, napíšte nám prosím na info@shoptet.sk, aby sme mohli vašu situáciu bližšie preveriť.