Svoj e-shop môžete prepojiť s detailnými štatistikami Google Analytics a pohodlne sledovať chovanie vašich návštevníkov priamo z administrácie e-shopu. Môžete tak napríklad zistiť, odkiaľ k Vášmu e-shopu pristupujú najčastejšie zákazníkov, cez aké kľúčové slová najčastejšie prichádzajú, aké kategórie alebo články sú na vašom e-shope najnavštevovanejšie a ďalšie užitočné informácie.
Upozorňujeme, že pri využívaní nástroja Google Analytics dochádza k odovzdávaniu osobných údajov do USA, čo je podľa výkladovej praxe dozorných orgánov v EÚ problematické a v rozpore s únijnými predpismi na ochranu osobných údajov. Odporúčame pred aktiváciou tohto nástroja preveriť aktuálnu právnu situáciu a posúdiť riziká prenosu osobných údajov mimo EÚ, prípadne zvážiť zavedenie dodatočných opatrení.
Najskôr je treba zaregistrovať sa na Google Marketing Platform. V prípade, že už používate napríklad Gmail alebo inú službu od Google, môžete využiť existujúci účet. Kliknite na Get started today.
Potom kliknite na tlačidlo Vytvoriť, potvrďte obchodné podmienky a účet bude vytvorený.
Po vytvorení streamu sa objaví potvrdzovacia obrazovka. Okno zavrite a prejdite do administrácie e-shopu, kde bude dokončené prepojenie.
V administrácii e-shopu prejdite na Prepojenie → Google → Analytics. Je potrebné, aby ste stále boli v prehliadači prihlásený v Google účte, pod ktorým ste Google Analytics zakladali. Kliknite na tlačidlo Napojiť Google Analytics účet.
Otvorí sa vám stránka, kde potvrdíte, že Google Analytics môže Shoptetu poskytnúť údaje o meraní. Zobrazia sa riadky s ponukou prepojenia. Prejdite na výber pod nadpisom Google Analytics 4, kde po rozkliknutí vyberiete názov príslušného dátového streamu a kliknete na tlačidlo Uložiť (obrázok 01).
Vaša administrácia je teraz prepojená s Google Analytics 4. Návštevy môžete ihneď pozorovať v rámci prehľadu v reálnom čase.
Hodnotu objednávky pri odosielaní do Google Analytics rozdelujeme na hodnotu samotného tovaru, cenu za dopravné a platby za transakcii. Pri obchodoch, ktoré majú nastavené, že sú platci DPH, odosielame hodnoty bez DPH. Prehľad zasielaných údajov nájdete v Tabuľke 01.
Dáta objednávky | Názov | Odosielané dáta |
---|---|---|
Hodnota objednávky | Revenue | Objednávka bez DPH, dopravy a platby |
Doprava | Shipping | Celková cena dopravy a platby – vrátane DPH |
Daň | Tax | Daň z celkové ceny objednávky (vr. dopravy a platby) |
Mena | Currency | Mena objednávky |
Cena | Price | Jednotková cena bez DPH |
Štatistiky e-shopu (Štatistiky → Objednávky a obraty, Štatistiky → Celkové štatistiky) sa generujú z objednávok, ktoré máte v administrácii skutočne prijaté a môžete ich nájsť v sekcii Objednávky → Prehľad.
V prípade Google Analytics sú informácie o tržbách závislé na trackingovom kóde, ktorý sa načíta na stránkách e-shopu.
Dôvodov, prečo sa realita objednávok s dátami v Google Analytics líši, môže byť niekoľko:
Pred nasadením novej cookie lišty (od 1.1.2022), sa dáta spravidla rozchádzali maximálne o 10 %. Po nasadení novej cookies lišty, môže byť rozdiel ešte vyšší, pretože pre zákazníkov je ľahšie zber analytických a marketingových dát odmietnuť.
Po ukončení podpory Universal Analytics zo strany Google a prechode na Google Analytics 4 v roku 2023 sme zaregistrovali zvýšený počet hlásení o tom, že sa do Google Analytics neprenášajú niektoré sledované udalosti (ako napr. addToCart, purchase, apod.). Ukázalo sa, že tento problém sa objavuje pri účtoch, ktoré boli z Universal Analytics na novší Google Analytics 4 zmigrované kliknutím na voľbu „Prejsť na GA4“ ponúkanú v administrácii Google Analytics. Týmto spôsobom došlo k prepojeniu starého kódu používaného v rámci Universal Analytics, a nového spôsobu merania v rámci Google Analytics 4, a práve tento spôsob prepojenia môže v niektorých prípadoch viesť k problémom s prepisováním udalostí.
Pokiaľ sa vám do Google Analytics neprepisujú niektoré udalosti, odporúčame teda najprv overiť, či váš účet nepoužíva dané prepojenie starého kódu s Google Analytics 4. To môžete overiť v Google Analytics tak, že v dolnom rohu kliknete na ozubené koliesko (menu Nastavenia) a zvolíte možnosť „Asistent nastavenia“. Pokiaľ sa vám na tejto stránke v jej hornej časti zobrazí modrý box, ktorý je vidieť na Obrázku 02, potom práve používate prepojenie starých Universal Analytics a nových Google Analytics 4.
V takomto prípade je toto prepojenie nutné zrušiť. Najprv kliknite na modré tlačidlo Otvoriť prepojenú položku v modrom boxe, a na ďalšej stránke kliknite na tlačidlo Odpojiť (viď Obrázok 03).
Pokiaľ sa vám udalosti neprenášajú ani desiatky hodín po zrušení prepojenia starého merania, alebo na uvedenej stránke s nastavením modrý box s informáciami o prepojení nevidíte a zároveň sa vám niektoré udalosti neprenášajú, napíšte nám prosím na info@shoptet.sk, aby sme mohli vašu situáciu bližšie preveriť.
Funkcia je dostupná iba pre e-shopy na Shoptet Premium.
Táto funkcia je určená pokročilým používateľom, ktorí majú skúsenosti so Server Side GTM. Neodborným zásahom môže dôjsť k nefunkčnosti merania dát cez Google Analytics.
Server Side GTM (SGTM) vám umožní získať väčšiu kontrolu nad meranými dátami, ktoré sa odosielajú do Google Analytics. Zároveň môžete namerané dáta pomocou GTM (Google Tag Manager) využiť aj pre ďalšie nástroje a potreby.
SGTM môžete aktivovať v administrácii e-shopu v Prepojenia → Google na záložke Analytics. Pre aktiváciu zaškrtnite voľbu Presmerovať meranie na SGTM a do poľa parametra server_container_url zadajte URL adresu vášho SGTM kontajnera.
Po aktivácii SGTM sa všetko meranie z vášho e-shopu nebude posielať priamo do Google Analytics, ale do zadaného SGTM kontajnera. V ňom môžete dáta ďalej ľubovoľne upravovať (napríklad nahrádzať ceny za marže, meniť vybrané parametre a pod.), rozdeľovať a posielať ich do viacerých GA účtov, alebo ich odosielať do ďalších nástrojov, reklamných systémov či databáz.
Podrobnosti o možnostiach a fungovaní Server Side GTM nájdete na webe Google Developers.