V rámci fungovania e-shopu môžete naraziť na situáciu, keď je potrebné otestovať nejaké plánované zmeny, ale nechcete ich skúšať na bežiacom e-shope.
Pre tieto prípady je možné si vytvoriť novú testovaciu verziu e-shopu na našich stránkach a v nej zmeny vyskúšať.
V tomto prípade bude záležať, za akým účelom testovanie vykonávate. Testovací e-shop je založený s niekoľkými kategóriami, produktami, článkami a prednastavenými dopravami a platbami.
Pokiaľ pre otestovanie potrebujete svoje kategórie a produkty, odporúčame z produkčného e-shopu použiť Kompletný export. Ten je možné nájsť v sekcii v Produkty → Export. Vyexportovaný súbor uložte a nahrajte do testovacej verzie e-shopu v sekcii Produkty → Import. Exportom je možné prípadne preniesť aj zákaznícke účty, ale tie odporúčame vytvoriť svoje vlastné testovacie. Zbytok obsahu (dopravy, objednávky, e-mailové šablóny atď.) je potrebné prekopírovať alebo vytvoriť manuálne.
V prípade otestovania zmeny šablóny pravdepodobne postačí kategória a produkty, s ktorými bol e-shop založený.
Druhou možnosťou je potom vytvorenie tzv. klonu produkčného e-shopu. Na testovacej verzii je možné vytvoriť presnú kópiu vášho e-shopu (napr. vrátane objednávok a zákazníkov vrátane ich histórie, nastavenia dopravy, článkov apod.).
Klon je možné vytvoriť len na žiadosť majiteľského účtu prostredníctvom helpdesku. Naklonovaná testovacia verzia je dostupná po dobu 30 dní a cena klonovania je 40 € bez DPH.
Pokiaľ máte väčšie množstvo objednávok, zákazníkov alebo dokladov (v rade tisícok), zvážte prosím, či ich na naklonovanom e-shope pre testovanie potrebujete. Dôvodom je, že klonovanie je výpočtovo náročná operácia, ktorá generuje záťaž na naše servery.
Klon nie je nijak s produkčným e-shopom prepojený, ale pretože obsahuje jeho dáta, je pri práci na klone treba obozretnosť.
Príkladom môžu byť objednávky. Pokiaľ máte nastavené stavové e-maily na ostrom e-shope, budú aktívne aj na klone. Pokiaľ na klone bude stavová šablóna e-mailu aktívna, môžu na e-mailové adresy z objednávok odchádzať e-maily aj z naklonovaného e-shopu.
Klon taktiež odporúčame zaheslovať (viď. Zabezpečenie vstupu heslom), aby zákazníci naklonovaný projekt nedohľadali.
Pokiaľ skúšate zmeny na e-shope v testovacej prevádzke, je možné vyskúšať iba naše interné funkcie e-shopu.
V prípade externých doplnkov je nutnou podmienkou pre ich inštaláciu objednaná ostrá verzie e-shopu a nie je možné udeliť výnimky. Odporúčame teda externé doplnky testovať na vašom ostrom e-shope. Každý doplnok je možné dočasne pozastaviť v administrácií e-shopu v sekcií Prepojenie → Správca doplnkov, aby ste všetko mohli odladiť.
Pokiaľ to z nejakého dôvodu nie je možné, je možné jedným z vyššie uvedených spôsobov založiť testovaciu verziu, ktorú naplníte potrebnými dátami, a dočasne na ňu objednáte jeden z taríf s mesačnou platbou.
Aj e-shop pre účely testovania je potrebné riadne vypovedať podľa našich VOP. Výpovedná lehota je jeden mesiac a začína plynúť od prvého dňa nasledujúceho fakturačného obdobia po doručení výpovede. Služby čerpané počas prevádzky e-shopu je potrebné uhradiť.
K preneseniu zmien po testovaní medzi e-shopmi nemáme žiadny nástroj a je potrebné všetky zmeny preniesť manuálne. V prípade produktov alebo kategórií vám môže pomôcť export a import.
Celkom určite neodporúčame postup, kde sa rozhodnete pre spustenie ostrého e-shopu na testovaciu verziu a ukončenie pôvodného produkčného e-shopu. Dôvodov je niekoľko:
Pokiaľ potrebujete k možnostiam testovania a odporúčaným postupom ďalšie informácie, kontaktujte nás cez helpdesk (viď. Helpdesk - ako nás kontaktovať) a s kolegami vám odporučíme vhodné riešenie.