Testovanie zmien v e-shope

V rámci fungovania e-shopu môžete naraziť na situáciu, keď je potrebné otestovať nejaké plánované zmeny, ale nechcete ich skúšať na bežiacom e-shope.

Pre tieto prípady je možné si vytvoriť novú testovaciu verziu e-shopu na našich stránkach a v nej zmeny vyskúšať.  

Ako do testovacej verzie nahrať dáta z existujúceho e-shopu?

V tomto prípade bude záležať, za akým účelom testovanie vykonávate. Testovací e-shop je založený s niekoľkými kategóriami, produktami, článkami a prednastavenými dopravami a platbami. 

Manuálne prenesenie dát

Pokiaľ pre otestovanie potrebujete svoje kategórie a produkty, odporúčame z produkčného e-shopu použiť Kompletný export. Ten je možné nájsť v sekcii v Produkty → Export. Vyexportovaný súbor uložte a nahrajte do testovacej verzie e-shopu v sekcii Produkty Import. Exportom je možné prípadne preniesť aj zákaznícke účty, ale tie odporúčame vytvoriť svoje vlastné testovacie. Zbytok obsahu (dopravy, objednávky, e-mailové šablóny atď.) je potrebné prekopírovať alebo vytvoriť manuálne. 

V prípade otestovania zmeny šablóny pravdepodobne postačí kategória a produkty, s ktorými bol e-shop založený.

Klonovanie e-shopu

Druhou možnosťou je potom vytvorenie tzv. klonu produkčného e-shopu. Na testovacej verzii je možné vytvoriť presnú kópiu vášho e-shopu (napr. vrátane objednávok a zákazníkov vrátane ich histórie, nastavenia dopravy, článkov apod.).

Klon je možné vytvoriť len na žiadosť majiteľského účtu prostredníctvom helpdesku. Naklonovaná testovacia verzia je dostupná po dobu 30 dní a cena klonovania je 40 € bez DPH. 

Pokiaľ máte väčšie množstvo objednávok, zákazníkov alebo dokladov (v rade tisícok), zvážte prosím, či ich na  naklonovanom e-shope pre testovanie potrebujete. Dôvodom je, že klonovanie je výpočtovo náročná operácia, ktorá generuje záťaž na naše servery.

Klon nie je nijak s produkčným e-shopom prepojený, ale pretože obsahuje jeho dáta, je pri práci na klone treba obozretnosť.

Príkladom môžu byť objednávky. Pokiaľ máte nastavené stavové e-maily na ostrom e-shope, budú aktívne aj na klone. Pokiaľ na klone bude stavová šablóna e-mailu aktívna, môžu na e-mailové adresy z objednávok odchádzať e-maily aj z naklonovaného e-shopu.

Klon taktiež odporúčame zaheslovať (viď. Zabezpečenie vstupu heslom), aby zákazníci naklonovaný projekt nedohľadali.

Ako môžem vyskúšať externé doplnky?

Pokiaľ skúšate zmeny na e-shope v testovacej prevádzke, je možné vyskúšať iba naše interné funkcie e-shopu.

V prípade externých doplnkov je nutnou podmienkou pre ich inštaláciu objednaná ostrá verzie e-shopu a nie je možné udeliť výnimky. Odporúčame teda externé doplnky testovať na vašom ostrom e-shope. Každý doplnok je možné dočasne pozastaviť v administrácií e-shopu v sekcií Prepojenie → Správca doplnkov, aby ste všetko mohli odladiť.

Pokiaľ to z nejakého dôvodu nie je možné, je možné jedným z vyššie uvedených spôsobov založiť testovaciu verziu, ktorú naplníte potrebnými dátami, a dočasne na ňu objednáte jeden z taríf s mesačnou platbou.

Aj e-shop pre účely testovania je potrebné riadne vypovedať podľa našich VOP. Výpovedná lehota je jeden mesiac a začína plynúť od prvého dňa nasledujúceho fakturačného obdobia po doručení výpovede. Služby čerpané počas prevádzky e-shopu je potrebné uhradiť.

Ako zmeny preniesť späť na ostrý e-shop?

K preneseniu zmien po testovaní medzi e-shopmi nemáme žiadny nástroj a je potrebné všetky zmeny preniesť manuálne. V prípade produktov alebo kategórií vám môže pomôcť export a import.

Celkom určite neodporúčame postup, kde sa rozhodnete pre spustenie ostrého e-shopu na testovaciu verziu a ukončenie pôvodného produkčného e-shopu. Dôvodov je niekoľko:

  • Prídete o celú históriu e-shopu alebo jej časť.
    • Pokiaľ budete testovaciu verziu stavať od začiatku sami, prídete o všetky dáta v histórii zákazníkov a objednávok, objednávky samotné a ďalšie. Tieto dáta nie je možné medzi jednotlivými e-shopy prenášať.
    • V prípade, že využijete náš klon, bude vám chýbať časť dát medzi vytvorením klonu a ukončením produkčného e-shopu.
  • Bude potrebné previesť nový e-shop na doménu.
  • Pre pôvodný produkčný e-shop pobeží dvojmesačná výpovedná lehota, behom ktorej bude nutné hradiť jeho prevádzku.
  • Prenesenie predplateného tarifu (napr. na rok) nie je medzi jednotlivými e-shopmi technicky možné.

Pokiaľ potrebujete k možnostiam testovania a odporúčaným postupom ďalšie informácie, kontaktujte nás cez helpdesk (viď. Helpdesk - ako nás kontaktovať) a s kolegami vám odporučíme vhodné riešenie.