Pomocou doplnku Pohoda môžete prepojiť svoj e-shop s účtovným softwarom Pohoda. Vďaka synchronizácii budete mať prehľad nad vašimi skladovými zásobami a objednávkami. Ľahko vyexportujete z administrácie e-shopu do Pohody aj daňové doklady, zálohové faktúry a dobropisy. To všetko vám ušetrí čas a uľahčí správu vášho účtovníctva.
S výberom a objednaním doplnku vám radi poradíme na info@shoptet.sk.
Tento článok popisuje fungovanie staršieho doplnku Pohoda od Shoptetu, ktorý už nebude rozširovaný o nové funkcie. Pre novo zakladané napojenie e-shopu na Pohodu tak odporúčame využiť novší doplnok Pohoda by ShopSync.
Pre správne fungovanie prenosu skladových zásob je potrebné mať aktívny doplnok Skladové hospodárstvo. Synchronizácia prenáša iba zásoby typu Karta.
Celá komunikácia spadá pod Internetové obchodovanie, je teda potrebné, aby túto funkciu vaša Pohoda obsahovala. Internetové obchodovanie je dostupné od balíčka Jazz. Komunikácia je iba manuálna a je riešená priamo cez rozhranie Pohody, kde si určíte, čo sa má prenášať.
Synchronizácia je obojsmerná, ale neprenáša sa všetko 1:1. Existujú určité obmedzenia, ktoré sú popísané nižšie.
Pre bezproblémovú synchronizáciu v rámci nášho systému odporúčame ako poslednú stabilnú verziu Pohody verziu číslo 12008.7.
Ak nastane situácia, že sa kategórie nespárujú správne podľa názvu, vytvoria sa duplicitné kategórie. Aby sa pri ďalšej synchronizácii už aktualizovali dáta správne, zmažte v Shoptete kategórie pôvodnej a ponechajte tie novo vytvorené. Tieto kategórie už nabudúce Pohoda rozpozná a budú sa teda aktualizovať správne.
Do Pohody zasielame zoznam doprav, ktorý je možný spárovať s Dopravcami v Pohode. Z našej strany sú zasielaní všetci systémoví dopravcovia, ktorých nájdete v Nastavenia → Doprava a platby → Spôsoby dopravy. Zasielané sú tiež dopravy, ktoré zaisťuje externý doplnok.
Zároveň zasielame dopravy aj vo formáte SHIPPINGXX, kde XX predstavuje interné ID dopravy. Je možné použiť aj značku stockiteom, ktorá umožní podrobnejšiu kalkuláciu nákladov a výnosov.
Interné ID dopravy je možné zistiť v detaile konkrétnej dopravy (Nastavenie → Doprava a platby → Spôsoby dopravy). Po výbere konkrétnej dopravy sa v adresnom riadku objaví URL v tvare https://www.domena-eshopu.sk/admin/doprava-detail/?id=1
. Číslo na konci URL je interné ID, pod ktorým sa doprava prepisuje do XML súboru.
Platby zasielame vo formáte BILLINGXX, kde číslo predstavuje interné ID platby. Je možné použiť aj značku stockitem, ktorá umožní podrobnejšiu kalkuláciu nákladov a výnosov.
Interné ID dopravy je možné zistiť v detaile konkrétnej platby (Nastavenie → Doprava a platby → Spôsoby platby). Po výbere konkrétnej platby sa v adresnom riadku objaví URL v tvare https://www.domena-eshopu.sk/admin/platba-detail/?id=2
. Číslo na konci URL je interné ID, pod ktorým sa platba prepisuje do XML súboru.
V prípade, že nechcete synchronizovať a spracovávať objednávky v Pohode, je možné exportovať iba doklady vystavené v administrácii e-shopu.
Možnosť exportu nájdete v umiestnení Objednávky → Daňové doklady / Zálohové faktúry / Dobropisy. Tu kliknite v pravom hornom rohu na tlačidlo Export a vyberte voľbu Export dokladov. Následne sa objaví pop-up okno, v ktorom vyberiete podrobnejšie vlastnosti súboru pre export (obrázok 01).
Číslo faktúry: číselný rozsah dokladov, ktoré sa majú do súboru exportovať.
Dátum vystavenia: rozsah dokladov podľa dátumu vystavenia, ktoré budú exportované do súboru.
DUZP: rozsah dokladov podľa dátumu uskutočnenia zdaniteľného plnenia, ktoré sa majú exportovať.
Mena: voľba určuje menu dokladov, ktoré budú do súboru prepísané. Pokiaľ teda používate na e-shope dve meny, je pre každú z nich potrebné vytvoriť vlastný export.
Exportovať ako cudziu menu: ak voľbu označíte, pre danú menu bude pridaná značka <inv:foreignCurrency>
bez ohľadu na nastavenie mien e-shopu.
Export s historickým DPH: umožní do exportu dokladov pridať konkrétne hodnoty DPH. Viac o historických sadzbách v Pohode nájdete tu.
Typ exportu: nechajte voľbu XML (Pohoda).
Zahrnúť zálohové faktúry: voľba určená iba pre export Daňových dokladov. V súbore s daňovými dokladmi bude uvedená väzba na čísla zálohových faktúr, ktoré k danému dokladu patria.
Objednávky od najstarších: voľba určená iba pre export Daňových dokladov. Určuje spôsob radenia dokladov v súbore.
Internetové obchodovanie dovoľuje správu produktov aj na strane Pohody, ale obmedzené sú možnosti editácie a dĺžky textu a chýbajúca možnosť vytvárať varianty. Preto odporúčame ako hlavné miesto správy produktov obchod.
Pracovný postup môže vyzerať nasledovne:
Povolené znaky pre kód produktu na e-shope sú nasledujúce: A-Z 0-9 _ / -. medzera
. Odporúčame vyhnúť sa iným znakom, tie budú transformované do niektorého z povolených a e-shop potom nebude správne párovať skladové zásoby.
V administrácii sa napojenie na Pohodu nachádza v Prepojenie → Pohoda.
Prvé, čo treba nastaviť, sú sadzby DPH už hotových objednávok. Ak ste platiteľ DPH, ponechajte nastavenie tak, ako je zobrazené na obrázku 02. Ak ste neplatiteľ, zadajte ku všetkým štyrom sadzbám možnosť nulová sadzba dane.
/
./
.Obmedzenie záznamov: Pohoda môže mať problémy načítať naraz väčšie množstvo záznamov. Pokiaľ teda máte na e-shope niekoľko tisíc objednávok / zákazníkov / produktov, môžete počet záznamov obmedziť tu a nahrávať dáta do Pohody po menšom množstve. Na obrázku 04 je maximálny počet 1000. 8000 objednávok by sa teda nahrávalo 8x.
Začiatok nasledujúcej synchronizácie: ak ste si práve nastavili Pohodu a chcete stiahnuť všetky objednávky/zákazníkov/produkty, môžete políčko nechať nevyplnené. Pokiaľ ste predtým využívali iný systém, e-shop máte dlhšie a objednávky za predchádzajúce roky už naťahovať nechcete, stačí tu zadať dátum, od kedy chcete objednávky nahrať.
Nesynchronizované položky: počet objednávok/zákazníkov/produktov, ktoré ešte nemáte nahrané v Pohode.
Stiahnuť export: umožňuje stiahnuť nesynchronizované alebo všetky záznamy vo formáte XML.
Pokiaľ Pohodu spúšťate prvýkrát, nasledujúce dva obrázky využijete až po prvotnom nastavení (obrázok 06). Treba si dať pozor na označenie skladov, z ktorých sa má synchronizácia vykonávať, pretože sú štandardne nastavené všetky.
Členenie skladov: ide o výber skladu pre export do Pohody, v Pohode ho nájdete pod záložkou Sklady (obrázok 07)
Na záložke Log vidíte záznam prebehnutých exportov a importov dát z Pohody. Nájdete tu presný čas, e-mailovú adresu používateľa, IP adresu, z ktorej sa požiadavka vykonávala a počet úspešne prenesených produktov.
Nainštalujte si Stormware Pohoda a zvoľte vytvorenie novej účtovnej jednotky. Ak už máte program nainštalovaný a účtovnú jednotku založenú, nemusíte zakladať novú.
Vyplňte vaše fakturačné údaje (obrázok 09). Dôležité je správne nastavenie IČO. To sa musí zhodovať s tým, čo máte zadané v našom systéme v sekcii Fakturačné údaje.
V prípade, že bude vyplnené zle, nebude možné exportovať dáta z e-shopu do Pohody.
Po vyplnení údajov kliknite na ikonku Uložiť.
Pokračujte cez záložku Nastavenia → Internetové obchody → Nastavenia Internetových obchodov (obrázok 10).
V roletke Internetový obchod zvoľte Všeobecný internetový obchod. Pod záložkou Obecné vyplňte meno vášho e-shopu (ľubovoľné) a jeho správnu WWW adresu vrátane http://
alebohttps://
. Logo nie je povinné (obrázok 11).
V záložke WEB klient zaškrtnite políčko Webová služba vyžaduje overenie (autentizáciu). Zadajte prihlasovacie údaje, ktoré používate pre prístup do administrácie svojho e-shopu. Prehľad používateľov vášho e-shopu nájdete v Nastavenia → Administrácia → Správcovia obchodu. Zadávajte celý e-mail (obrázok 12).
V záložke Export vložte URL z administrácie e-shopu. Vložte URL adresu z riadka Adresa importu (obrázok 02).
Skopírujte ho do polí: URL pre Zásoby, URL pre Objednávky, URL pre Adresár (obrázok 13).
Dané URL adresy musia byť vždy aj vrátane koncového lomítka /
. Napríklad https://www.shoptet.sk/stormware-pohoda/import/
.
V záložke Import vložte URL z administrácie e-shopu. Vložte URL adresu z riadku Adresa exportu (obrázok 02).
Skopírujte ho do polí: URL pre Zásoby, URL pre Objednávky, URL pre Adresár (obrázok 14).
Dané URL adresy musia byť vždy aj vrátane koncového lomítka /
. Napríklad https://www.shoptet.sk/stormware-pohoda/export/
.
V záložke Nastavenie zaškrtnite možnosť Sledovanie komunikácie (história) a vyberte si cestu, kam sa budú ukladať dáta z Pohody. V našom príklade sme vytvorili zložku POHODA na disku C://
.
Z tejto zložky odporúčame nemazať dáta. Budú sa vám tu ukladať aj súbory, ktoré nám zašlite v prípade problémov.
Nastavte Verziu XML komunikácie na 2.x (obrázok 15). Záložku FTP klient vyplňovať nemusíte. Nastavenie uložte.
Adresár v Pohode má pre meno zákazníka iba 25 znakov. Pokiaľ bude meno vo vašom adresári v e-shope dlhšie, v Pohode sa skráti na 25 znakov. Toto sa týka iba mien, ktoré zákazník vyplní do poľa Celé meno, nie do poľa Firma.
Párovanie sa vykonáva na základe kódu produktu. Skontrolujte, či na strane Pohody kódy zodpovedajú tým v Shoptete a ďalej, že sú tieto kódy v Pohode unikátne. V Pohode nesmú byť kódy duplicitne, tieto produkty sa pri importe zahadzujú.
U EAN je na strane Pohody možné nastaviť, či má byť unikátny alebo nie. Pokiaľ je zapnutá unikátnosť, musí kód a EAN v e-shope zodpovedať kódu a EAN v Pohode na jednom sklade. Tzn. nie je možné importovať všetko z obchodu do druhého skladu, pretože to narazí na duplicitu EAN kódu.
Rovnako tak nie je možné importovať produkt s rovnakým EAN kódom a iným kódom produktu, pretože na strane Pohody potom nedôjde k aktualizácii.
Odporúčame unikátnosť EAN vypínať v Nastavenia → Globálne nastavenie → Sklad 1 → Nepovoliť duplicitný čiarový kód zásoby v sklade. Na vypnutie stačí políčko odškrtnúť.
Otvorte si Súbor → Dátová komunikácia → Internetové obchodovanie (obrázok 16).
Sekcia Internetový obchod je pre majiteľov, ktorí vlastnia viac ako jeden e-shop a budú si v Pohode nastavovať ďalšie e-shopy. Tu si potom môžu zvoliť, z ktorého e-shopu budú exportovať dáta (obrázok 17).
V ďalšom kroku ako Typ komunikácie zaškrtnite možnosť Stiahnuť z internetu. Použite tlačidlo Ďalej(obrázok 18)
Pre prvý import dát do Pohody odporúčame importovať údaje samostatne. Najskôr vykonajte import produktov, potom import objednávok a potom adresáre (obrázok 19).
V nasledujúcom kroku ponechajte nastavenie, ako na obrázku 20. Pri použití filtrov (výber podľa) sa nič nevykoná a komunikácia končí chybou.
Po odsúhlasení ďalších krokov zvoľte tlačidlo Dokončiť.
Pred prvým importom odporúčame vykonať kompletnú zálohu produktov z e-shopu. Kompletný export produktov v administrácii nájdete pod Produkty → Export.
Postup je zo začiatku rovnaký ako pri exporte. V hlavnom menu Pohody zvoľte Súbor → Dátová komunikácia → Internetové obchodovaniea vyberte obchod, z ktorého sa majú dáta importovať (obrázok 21)
V nasledujúcej tabuľke ako Typ komunikácie zvoľte Odoslať na internet a Data XML (obrázok 22).
V nasledujúcom kroku vyberiete požadované údaje pre synchronizáciu (obrázok 23). Po potvrdení sa objaví okno s časovým rozsahom a tlačidlom Dokončiť prejdete k samotnému exportu dát.
Pokiaľ sa vám import nepodarí, kontaktujte prosím rovno našu technickú podporu, najlepšie cez tlačidlo Helpdesk v administrácii e-shopu.
Zašlite nám súbory, ktoré nájdete vo vami zvolenom priečinku na ukladanie dát
pod zložka Import → pod zložka s názvom Vášho e-shopu
.
Názov a umiestnenie súborov, ktoré potrebujeme zaslať, sa vám zobrazí po dokončení importu do Pohody.
Zasielajte prosím iba tri dané súbory, ktoré k sebe patria a ktoré súvisia s chybným importom. Zároveň prekopírujte obsah okna po dokončení synchronizácie napríklad do poznámkového bloku alebo Wordu a zašlite ho spoločne so spomínanými súbormi (obrázok 24). Dodanie týchto podkladov výrazne urýchli vyriešenie vašej požiadavky.
Pohoda vždy nahráva nové objednávky. Pokiaľ budete export vykonávať a nebudete mať žiadne nové objednávky od posledného exportu, systém ukáže chybové hlásenie. Pohoda nahlási, že neprijala žiadne nové dáta.
Kód chyby: 400 Popis chyby: Požiadavka nemôže byť vybavená, pretože bola syntakticky nesprávne zapísaná. | Vysvetlenie: Pri komunikácii boli vybrané filtre, ktoré synchronizácia nepodporuje. Prípadne ide o prázdny súbor, teda žiadne dáta neboli pri komunikácii prenesené do súboru, a preto odpoveď skončí touto chybou. |
ERROR: Nesprávny stav odpovede. Tento balík nie je určený pre túto jednotku. | Vysvetlenie: V Pohode je vyplnené iné IČO, než aké je uvedené v e-shope. Pre správnu funkčnosť synchronizácie musí byť rovnaké. |
Kód chyby: 404 | Vysvetlenie: V nastavení internetového obchodu je nesprávne uvedená URL adresa pre import alebo export. |