Fulltextové vyhľadávanie

V tomto článku sme pre Vás pripravili popis a vysvetlenie, ako na našich e-shopoch funguje fulltextové vyhľadávanie, teda vyhľadávanie pomocou hornej lišty hľadania.

V akých častiach e-shopu hľadáme?

Vyhľadávací mechanizmus hľadá v týchto častiach e-shopu:

  • Produkty,
  • kategórie,
  • značky,
  • článok,
  • stránka.

Aké prvky v nich prehľadávame?

Produkt

  • Kód,
  • EAN kód,
  • Názov,
  • Krátky popis,
  • Dlhý popis,
  • Značka,
  • Popisné parametre,
  • Kategórie (jedná sa o zoznam všetkých kategórií a podkategórií, v ktorých je produkt umiestnený),
  • Varianty (kód produktu alebo varianty a názov varianty zložený z parametroch varianty).

Kategórie

  • Názov (či sa ukladá celá cesta k podkategórii, v ktorej je produkt umiestnený, teda napr.: Oblečenie → Detské → Nohavice),
  • Popis.

Stránka, článok

  • Text článku.

Značka

  • Názov,
  • Popis.

Ako funguje hľadanie na príklade

Predpokladajme, že máme na e-shope produkt s následujúcimi prvkami:

  • Názov: Jamie Buckle Satchel.
  • Krátky popis: Designovo zaujímavá kabelka ľahko pripomínajúca obálku z dielne Jamie Buckle musí zaujať každú ženu, ktorá požaduje praktickosť, ale chce aj zaujať.
  • Dlhý popis: Ako už bolo povedané, táto kabelka vyzerajúca trochu ako obálka, kombinuje decentné prevedenie samotného tela s pomerne výraznými koženkovými prvkami, predovšetkým pásky na zavieranie. Interiér je nesmierne priehľadný a priestranný, pričom kabelka môže byť nosená iba v ruke ako aktovka alebo ide pripnúť aj popruh cez rameno. Zajímavý design od predania návrhárky. Kožené telo a koženkové prvky. Priestorný vnútrajšok.
  • Značka: Jamie.
  • Kategória: Módne doplnky → Kabelky.
  • Varianty: kód produktu = abc123.

Najväčšiu váhu má pri hľadaní kód produktu, potom názov a popis. Pokiaľ sa kľúčové slovo alebo iba časť slova, ktoré zákazník zadá, objaví v týchto poliach, potom sa taký produkt ukáže vo výsledkoch hore.

Pri hľadaní je možné kombinovať viac podmienok a pokiaľ je aspoň jedna splnená, potom vyhľadávanie ukáže výsledky. 

Zhoda na kód produktu či varianty

Naše hľadanie vie okrem plnej zhody vyhľadať len časť zo zadaného výrazu.

Zhoda na kód produktu alebo varianty má najvyššiu prioritu a jej výsledky sú vždy zobrazené vpredu.

Napríklad celý kód produktu je abc123, hľadaný výraz je c12. Hľadanie teda ukáže zhodu a daný produkt sa ukáže vysoko vo výsledkoch.

Zhoda na názov produktu

Zisťuje sa, či je posledné slovo hľadaného výrazu obsadené v názve.

Pokiaľ je výraz viacslovný, kedy slová sú oddelené medzerami, tak sa robí rovno zhoda na posledné slovo v hľadaní. Na ostatných slovách v názve sa taktiež hľadá zhoda, ale toto hľadanie dáva omnoho menšie skóre. Pokiaľ pri zadávaní hľadaného výrazu použijete čiarky, potom dostane zhoda na každé slovo rovnakú váhu.

Napríklad to funguje tak, že pokiaľ máme názov produktu Jamie Buckle Satchel, tak pre hľadanie výraz satchel nájde zhodu. Pokiaľ bude výraz viacslovný napr. buckle satchel, tak opäť nájde zhodu. Pokiaľ ale bude hľadaný výraz buk satchel, tak zhodu nenájde, aj napriek tomu, že posledné slovo je správne.

Zhoda na kombinácii polí

Pod túto podmienku spadá všetko ostatné, čo sa nenájde pomocou dvoch vyššie uvedených podmienok. Táto podmienka teda asi vyhovie najčastejšie. Porovnávajú sa všetky prvky.

Podmienka vyhovie, pokiaľ nastane plná zhoda s jedným z polí. Z hľadaného výrazu sa použije koreň slova.

Napríklad hľadaný výraz je vaničke. Hľadaný text sa upraví na vanička. Produkt je na e-shope uvedený ako vanička, nastane zhoda.

Radenie výsledkov

Výsledky sa radia podľa výsledného skóre, ktoré je dané počtom splnených podmienok s prihliadnutím k ich váham.

Skóre sa počíta podľa počtu výskytov a podľa diaľky hľadaného textu. Kratší text dostáva prednosť pred dlhším.

Napríklad pokiaľ bude text Jahody čerstvé vo vaničke a Jahody a melóny vo vaničke a koši, tak pri hľadaní slova vanička bude mať vyššiu váhu prvý text, ktorý je kratší. Pokiaľ pridáme ešte text Jahody vo vaničke a dieťa sa kúpe vo vaničke, tak na hľadanie slova vanička sa vráti tretí text (slovo vanička je tam dvakrát). Pokiaľ by bol ten tretí text oveľa dlhší, tak by už prevážila váha prvého kratšieho textu.