Všetky typy dokladov nájdete v administrácii v sekcii Objednávky. Tu máte prehľad o daňových dokladoch, zálohových faktúrach, dobropisoch, dodacích listoch a daňových dokladoch k prijatej platbe.
Pri každom type dokladu máte k dispozícii 4 záložky: Všetky dokumenty, Platný, Zrušený a Log (obrázok 01).
V dokladoch zobrazujeme čiarový kód, ktorý nesie číslo tohto dokladu. Čiarový kód sa v doklade zobrazí v dokumente PDF alebo v náhľade pre tlač. Takto je možné vygenerovať s čiarovým kódom i staré doklady.
Podľa čiarového kódu je možné pomocou čítačky doklady vyhľadávať a nie je potrebné použiť filter. Stačí čítačkou načítať čiarový kód z vytlačeného dokladu.
Aby bolo možné vyhľadávanie použiť, je potrebné generovanie čiarového kódu povoliť. Prejdite v administrácii do Nastavenia → Objednávky → Doklady. Jedná sa o voľbu Zobraziť čiarový kód v sekcii Východiskové nastavenia v spodnej časti stránky.
Najprv je dôležité nastaviť si správanie fakturácie: číslovanie objednávok, faktúr, logo, číslo bankového účtu a ďalšie náležitosti. Toto nastavíte v administrácii v Nastavenia → Objednávky → Doklady (obrázok 02).
Pokiaľ je to možné, odporúčame nastaviť generovanie čísla dokladov (a teda Predponu, Počet znakov a Začať od) jednotne s generovaním čísla faktúry.
To vám pomôže pri vyhľadávaní objednávky a s ňou spojených dokladov pomocou čiarového kódu a čítačky.
Číslo účtu sa automaticky prepisuje do faktúry, pokiaľ je vyplnené v administrácii (Nastavenia → Základné nastavenia → Meny). Fakturačná adresa sa prepisuje podľa nastavenia uvedeného v administrácii (Nastavenia → Základné nastavenia → Nastavenia obchodu).
Zálohové faktúry, daňové doklady, dodacie listy a daňové doklady k prijatej platbe je možné automaticky generovať po zmene stavu objednávky, u ktorého je taká funkcia nastavená.
Vytváranie dokladov nájdete v umiestnení Nastavenia → Objednávky → Stavy (obrázok 03). Kliknutím na konkrétny stav objednávky otvoríte jeho detail. V sekcii Vytvoriť doklady následne zaškrtnite príslušný typ dokladu.
Doklad sa vytvorí automaticky zakaždým, keď bude akákoľvek objednávka prepnutá na daný stav.
Toto nastavenie voľte tak, aby čo najviac pasovalo k vášmu pracovnému postupu pre spracovanie objednávok. Ukážku, ako napríklad zladiť stavy s vytvorením dokladov, nájdete v článku Stavy objednávky.
Pokiaľ vybavujete denne veľké množstvo objednávok a s nimi i veľa dokladov, môže vám celý proces urýchliť a zjednodušiť doplnok Automatizácia objednávok. S ním môžete jednoducho nastaviť pravidlá pre automatické spracovanie objednávok.
Faktúru môžete nechať vytvoriť napr. až potom, kedy je objednávka prevzatá a zaplatená a nebudete tak dokladmi zavalení.
V administrácii Objednávky → Prehľad sa dostanete k výpisu všetkých objednávok.
Kliknite na detail objednávky, z ktorej chcete doklad vytvoriť. Vpravo hore zvoľte tlačidlo Doklad a vyberte, či chcete vytvoriť faktúru, zálohovú faktúru, dodací list alebo daňový doklad k prijatej platbe (obrázok 04).
V nasledujúcom príklade sme zvolili Zálohovú faktúru (menu pre tvorbu daňového dokladu obsahuje rovnaké prvky). Môžete editovať číslo faktúry, variabilný symbol, konštantný a špecifický symbol, dátum vystavenia, splatnosť a formu úhrady (obrázok 05).
Vytvorenú zálohovú faktúru potom nájdete v umiestnení Objednávky → Zálohová faktúra. Pomocou tlačidla Pridať môžete zálohovú faktúru vytvoriť manuálne. Detail zálohovej faktúry môžete zobraziť po kliknutí na príslušný riadok. V poslednom stĺpci vpravo môžete robiť ďalšie úpravy (obrázok 06).
Modrá ikona vľavo slúži k vygenerovaniu zálohovej faktúry do PDF súboru, ikona tlačiarne k jej tlači a krížik záznam vymaže. Vytvárať PDF súbor a tlačiť môžete tiež z detailu zálohovej faktúry.
Daňové doklady nájdete pod záložkou Objednávky → Daňové doklady. Princíp ich fungovania je podobný ako pri zálohových faktúrach (obrázok 06).
Z detailu objednávky vystavte zálohovú faktúru cez tlačidlo Doklad → Vytvoriť zálohovú faktúru. Potom z detailu objednávky pomocou tlačidla Doklad vytvorte daňový doklad alebo faktúru (záleží na tom, či ste platcami DPH), kde je uvedené číslo zálohovej faktúry (stĺpec Kód).
V detaile daňového dokladu potom môžete vložiť zálohovú faktúru (tlačidlo Pridať → Zálohová faktúra), ktorá má rovnaký kód ako daňový doklad. Čiastka tejto zálohovej faktúry sa na daňovom doklade odčíta (obrázok 07).
To, či je doklad platný alebo neplatný, môžete obmedziť v prehľade faktúr v stĺpci Platný.
Daňový doklad k prijatej platbe je možné vytvoriť manuálne tromi spôsobmi - z detailu objednávky, z detailu zálohovej faktúry alebo zo všeobecného výpisu daňových dokladov k prijatej platbe. Generovať je tento doklad možné aj automaticky spolu so zmenou stavu objednávky.
Z detailu objednávky vytvoríte daňový doklad k prijatej platbe cez tlačidlo Doklad → Vytvoriť doklad k prijatej platbe. V detaile pridávania dokladu následne vyplníte podrobnosti o prijatej platbe. V riadku Platba je potrebné vyplniť reálne prijatú čiastku a v riadku Dátum vzniku daňovej povinnosti uviesť dátum, kedy bola platba pripísaná na váš účet. Po vyplnení všetkých údajov kliknite na tlačidlo Pridať (obrázok 08).
Daňový doklad k prijatej platbe možno vytvoriť aj z existujúcej zálohovej faktúry. V jej detaile stačí podobne ako v prípade vytvárania dokladu z detailu objednávky, kliknúť na tlačidlo Doklad → Vytvoriť doklad k prijatej platbe (obrázok 09).
Prehľad existujúcich daňových dokladov k prijatej platbe nájdete v sekcii Objednávky → Daňové doklady k prijatej platbe. V tomto prehľade môžete daňové doklady k prijatej platbe aj vytvárať a to kliknutím na tlačidlo Pridať, čím sa otvorí detail s možnosťou vyplnenia údajov pre nový doklad. Systém dokáže tieto údaje získať aj z existujúcej objednávky alebo zálohovej faktúry, ktorú môžete vyhľadať zadaním jej čísla do prvého riadku Číslo objednávky alebo zálohovej faktúry. Systém následne automaticky do okna doplní dostupné údaje k danej objednávke, resp. zálohovej faktúre (obrázok 10).
Dobropis sa tvorí z daňového dokladu. Otvorte si detail daňového dokladu a zvoľte tlačidlo Doklad → Vytvoriť dobropis (obrázok 11).
Otvorí sa vám ponuka s možnosťou zmeniť východiskové nastavenie dobropisu (obrázok 12).
Dobropis je možné vystaviť i len na niektoré položky z daňového dokladu. V detaile vytvoreného dobropisu odstráňte nadbytočné položky pomocou červenej ikony v poslednom stĺpčeku vpravo.
Vytvorením dobropisu nedôjde k naskladneniu tovaru. Tovar sa naspäť naskladní buď v prípade, ak je objednávka prepnutá do systémového stavu Storno, alebo pokiaľ v detaile dobropisu použijete tlačidlo Naskladniť vpravo hore.
Prehľad dobropisov nájdete v umiestnení Objednávky → Dobropisy.
V detaile objednávky kliknite na tlačidlo Doklad, zvoľte možnosť Vytvoriť dodací list (obrázok 13). Prehľad dodacích listov nájdete v umiestnení Objednávky → Dodacie listy.
Pre ľahšie predanie dokladov do účtovníctva je pripravený ich export v niekoľkých formátoch. Možnosť exportu nájdete v sekciách Objednávky → Daňové doklady / Zálohové faktúry / Dobropisy / Dodacie listy / Daňové doklady k prijatej platbe (obrázok 14).
Po kliknutí na tlačidlo Export v pravom hornom rohu sa objaví okno s nasledujúcimi voľbami:
V prípade exportu vo formáte XML (Pohoda) sa v ponuke objavujú ďalšie dodatočné voľby ako Exportovať ako cudziu menu, Export s historickou DPH a Zahrnúť zálohové faktúry. Viac sa o nich môžete dozvedieť priamo v článku Stormware Pohoda.
V exporte daňových dokladov oproti ostatným dokladom je možné nájsť dve voľby naviac - Súhrn tržieb podľa DPH a Export recyklačných poplatkov.
Export poskytuje jednoduchý prehľad tržieb podľa zvolených parametrov po jednotlivých sadzbách DPH. V exporte je možné pracovať s nasledujúcimi možnosťami:
Rozsah exportu je možné obmedziť podľa Čísla faktúry, Dátumu vystavenia alebo DUZP. Vo vyexportovanom súbore je uvedená kategória príspevku, počet výskytu poplatku a váha.
Jednotlivo je možné doklady stiahnuť na niekoľkých miestach - v prehľade objednávok, v detaile príslušného dokladu alebo v prehľade jednotlivých typov dokladov.
Ak potrebujete stiahnuť viac dokumentov naraz, prejdite na prehľad konkrétneho typu dokladov (napr. Objednávky → Daňové doklady) alebo na prehľad objednávok (Objednávky → Prehľad).
Cez fajku v ľavom stĺpci môžete označiť doklady, ktoré potrebujete stiahnuť. Pokiaľ chcete stiahnuť doklady z celej stránky, použite fajku vľavo hore nad výpisom. Ďalej kliknite na tlačidlo Funkcie a vyberte možnosť Tlač PDF.