Tento článok má za úlohu previesť vás základmi práce so SEO (optimalizácia pre vyhľadávače) na vašom e-shope. Prvých päť kapitol je venovaných úvodu do SEO a jeho nastaveniam na e-shope na úrovni produktov a ďalším prvkom. Zvyšok článku ukazuje tipy a odporúčanie pre SEO všeobecne.
S vylepšením SEO vášho e-shopu vám môžu pomôcť aj naše doplnky Pokročilé SEO a Slovník pojmov.
Pre lepšie SEO je dôležitá aj štruktúra URL adries. Aby ste nestrácali svoje pozície vo vyhľadávačoch, využijete isto taktiež presmerovanie adries (URL) a presmerovanie domén.
Search Engine Optimization alebo optimalizácie pre vyhľadávače je spôsob vytvárania webových stránok tak, aby boli svojim obsahom a formou vhodné pre automatizované spracovanie, ktoré používajú internetové vyhľadávače.
Cieľom každého majiteľa internetových stránok je, aby cieľová skupina zákazníkov stránku ľahko našla. Napríklad, aby vám stránku po vyhľadávaní Google alebo Zoznam ukázal niekde na prvých miestach.
Vyhľadávače na váš web vysielajú tzv. roboty. Roboty sú programy, ktoré zbierajú dáta z vašej stránky a ďalej ich spracovávajú. Môžu web penalizovať vyradením z vyhľadávačov, pokiaľ by napríklad obsah bol duplicitný, obsahoval skrytý text alebo by sa snažil roboty oklamať.
Pokiaľ si nie ste istý tým, čo je titulok alebo popis stránky, odporúčame vám najskôr si prečítať časť tohto článku Aké prvky je dôležité nastaviť a k čomu sú dobré. Ak túto terminológiu ovládate, môžeme prejsť k samotnému nastaveniu.
Na úrovni produktu môžete popis stránky vyplniť na karte Pokročilé. Titulok sa do kódu generuje podľa názvu produktu (obrázok 01).
Kategórie, články, výrobcovia a úvodná stránka majú toto nastavenie pod záložkou Pokročilé (obrázok 02).
Nastavenie Názvu (tag "title") a Popisu (meta tag "description") na úrovni produktu je nadradené globálnemu nastaveniu v sekcii Marketing → Základné SEO → Meta Tagy.
V administrácii pod kartou Marketing nájdete kartu s názvom Základné SEO → Meta Tagy (obrázok 03). Je to možnosť globálneho nastavenia generovania Názvu stránky (tag "title") a Popisu (meta tag "description") pre všetky stránky daného typu.
V prípade globálneho nastavenia nie je potrebné jednotlivo vkladať popis a názov stránky ku každému produktu, kategórii alebo článku na vašom e-shope. Na záložke Meta tagy stačí pre jednotlivé skupiny vyplniť zo Zoznamu použiteľných značiek značky, z ktorých chcete popis a názov stránky generovať, a zmeny uložiť.
Ak napríklad pri produktoch vyplníte pre názov #PRODUCT_NAME# - #WEBSITE_NAME# a pre popis #PRODUCT_NAME#. #SHORT_DESCRIPTION#, title stránky pre produkt bude v tvare Názov konkrétneho produktu - Názov e-shopu a meta tag description bude obsahovať Názov konkrétneho produktu. Krátky popis konkrétneho produktu.
Globálne nastavenie je možné prepísať nastavením meta tagov na úrovni produktu - viď Ako môžem SEO pomôcť, kde mám čo nastaviť?.
Pre nastavenie na stránke Základné SEO je možné využiť tieto značky:
...
)Ak pri sekcii zadáte značku, ktorá nemá čo prepísať (napríklad #PRODUCT_NAME# u výrobcu), nezobrazí sa žiadny text.
Ak sa z nejakého dôvodu budete potrebovať vrátiť k predvolenému nastaveniu pre jednotlivé sekcie, použite nasledujúce značky:
Titulok je najdôležitejším prvkom pre SEO. Musí ho mať každá stránka, nielen ta úvodná. Snažte sa pri tvorbe titulku zachovávať tri jednoduché pravidlá. Titulok by mal byť:
Názov firmy alebo značky, ktorú predávate. Ak vaša značka nie je príliš známa, odporúčame si ju uvádzať na koniec. Môžu tu byť základné produkty, ktoré predávate, prípadne motto vašich stránok. Nesúvisiace slová je dobré oddeliť zvislou čiarou „|
“.
Ako môže titulok úvodnej stránky vyzerať:
V našom nastavení SEO je táto možnosť označovaná opäť ako Title. Ide o pole Názov stránky (tag "title") pri článku alebo kategórii, pole Nadpis (tag "title") pri tovare. Optimálne sú 3 až 4 slova (titulok má mať 60 až 70 znakov), ktoré výstižne popíšu obsah.
Z hľadiska SEO nie je tag title na stránke košíku a stránke dokončenej objednávky dôležitý. Jeho nastavenie ale ovplyvňuje to, čo sa bude zobrazovať zákazníkom v názve záložky, a môžete ich tak týmto nastavením ovplyvniť. Predvolené hodnoty názvu stránky (teda to, čo sa prepíše pod značkou #TITLE#) sú pre košík „Nákupný košík“ a pre stránku dokončenej objednávky „Ďakujeme za objednávku“.
Čo najčastejšie pridávajte novinky a aktualizujte obsah stránok, dáte tak robotom najavo, že váš web je živý.
Kvalitný obsah je samozrejmosťou, pokiaľ chcete obstáť pred konkurenciou. Odporúčame venovať pozornosť hlavne popisu tovaru. Nekopírujte text, ktorý uvádza výrobca, vymyslite si vlastný a originálny.
Tip: Ak nemáte čas zaoberať sa tvorbou originálnych popisov, alebo sa na túto činnosť necítite dostatočne kreatívny, obráťte sa na niektorého z našich externých SEO špecialistov. Všetci naši partneri sú preverení nami a spokojnými klientmi. Máte istotu, že pre vás pripravia riešenie na mieru.
Okrem toho, že užívatelia majú radi pekné a jednoduché URL adresy, ktoré si niektorí dokonca môžu aj zapamätať, tak mať tieto adresy v usporiadanom tvare je taktiež výhodné pre vyhľadávače.
Neodporúčame za každú cenu použiť do URL adresy všetky kľúčové slová pre stránku a vytvoriť tak siahodlhý paskvil. Optimálne sú 2 až 3 slová oddelené znakom. Prípustný je aj znak podčiarkovník „_
“, ale Google má problémy s jeho indexáciou, čo vás môže vo vyhľadávačoch limitovať.
Pre oddelenie slov odporúčame krátku pomlčku „-
“. A to nielen v URL adresách ale aj v názvoch obrázkov.
Príklady správnych URL adries:
www.domena-eshopu.sk/modne-doplnky
,www.domena-eshopu.sk/zlavy
,www.domena-eshopu.sk/lodicky-prada
.Počet a kvalita spätných odkazov je pre SEO dôležitá. Ako spätné odkazy získate? Najskôr odporúčame registráciu do katalógov (Zoznam, Centrum atď.) a potom výmenu odkazov s ďalšími webmi. Vy budete mať na stránke odkaz na ich webové stránky a oni na svojich odkaz smerujúci k vám.
Pokiaľ budete predávať tlačiarne, je lepšie vymeniť odkazy s webom, ktorý predáva napríklad počítače. Odkaz na tlačiarne z e-shopu predávajúceho hračky pre deti nebude zaujímavý.
Najlepším spôsobom budovania spätných odkazov je písať kvalitné články. Ľudia na vás začnú odkazovať, zdieľať vaše články na sociálnych sietiach, prípadne váš článok môže byť publikovaný v niektorom z internetových časopisov.
Podľa kvality a množstva spätných odkazov sa vypočítava tzv. Google PageRank alebo S-Rank zavedený Zoznamom. S-Rank je zohľadňovaný vo vyhľadávaní v Seznam.cz, Google PageRank do určitej miery zohľadňuje pri radení výsledkov vo vyhľadávaní. Snažte sa teda o to, aby váš PageRank (S-Rank) bol čo najvyšší. Jedná sa však iba o hrubé a orientačné porovnanie.
Tento popis Google môže zobraziť, pokiaľ obsahuje zákazníkom hľadané slovo. Môže však taktiež zobraziť relevantnejšiu časť stránky, kde sa hľadané slovo vyskytuje. Zákazník sa potom podľa kontextu vedľa hľadaných slov rozhodne, či stránku navštívi. Optimálny rozsah je 155 znakov. Neodporúčame teda kopírovať do meta description celý text stránky.
Príklad meta description pri úvodnej stránke?
Príklad meta description u produktu:
SEOmat (alebo SEO validátor, SEO analyzátor či SEO servis) sa tvári ako služba, ktorá vám overí, či máte 100% správne optimalizovaný web. Majte na mysli, že väčšinu týchto služieb vykonávajú firmy, ktoré sa vás snažia vystrašiť a následne donútiť k objednaniu ich služieb. Zákazník si povie, že asi sám správne stránky nedokázal zoptimalizovať a zverí ich za drahé peniaze nejakej firme.
Chceli by ste sa dozvedieť rady ohľadne SEO priamo od Google, môžete si prečítať dokument Začíname s optimalizáciou pre vyhľadávače.