Newslettery

Marketingový nástroj – Newslettery

Newslettery slúžia ako ľahký marketingový nástroj. Vďaka nemu môžete ľahko rozosielať e-maily svojím zákazníkom a informovať ich tak napríklad o nových produktoch, aktualitách z odboru a pod. Pre možnosť odosielať newslettery je potrebné mať aktivovaný doplnok Hromadné rozosielanie e-mailov.

Pokiaľ máte e-shop na vlastnej doméne, po zaobstaraní tohto doplnku môžete mesačne odoslať až 25 000 newsletterov. Ich počet je odstupňovaný v závislosti na tarife takto:

TarifaPočet newsletterov

Free

200 / mesiac

Basic

5 000 / mesiac

Business

10 000 / mesiac

Profi

15 000 / mesiac

Enterprise

25 000 / mesiac

Ako adresa odosielateľa je pri newsletterových správach uvedená hlavná kontaktná e-mailová adresa vášho obchodu. Pokiaľ je táto adresa na doméne, jej DNS záznamy sú spravované mimo Shoptet, je pre správne fungovanie doplnku, respektíve úspešné doručovanie správ, nutné pri tejto domény upraviť jej DNS záznamy:

  • Vložiť CNAME záznam pre subdoménu shoptet._domainkey ukazujúcu nadkim.myshoptet.com.
  • Upraviť SPF záznam, aby obsahoval reťazec include:_spf.myshoptet.com

Od februára 2024 vyžaduje Google a Yahoo pri správach od hromadných odosielateľov nastavenú taktiež DMARC politiku. Či sa vás táto zmena týka, čo DMARC je, a ako prípadne DMARC pri vašej doméne nastaviť, nájdete v článku Čo je DMARC a ako ho nastaviť

Nastavenie newsletterov

Newslettery nájdete pod záložkou Marketing → Newslettery (obrázok 01).

Obrázok 01
Obrázok 01

Pre vytvorenie nového newsletteru kliknite pod záložkou Koncepty na tlačidlo Pridať.

Otvorí sa stránka s editorom WYSIWYG (obrázok 02). Môžete tu vkladať obrázky, upravovať vzhľad textu, typ písma, odsadenie a ďalšie. Viac informácií o editore nájdete v článku HTML Editor (WYSIWYG).

  • Predmet: text sa zákazníkom zobrazí ako predmet e-mailu.
  • Príjemca: je možné ho buď vypísať ručne (viac príjemcov oddeľujte čiarkami) alebo vybrať niektorú zo skupín odberateľov newsletteru. Ako predvolený je nastavený distribuční zoznam Newsletter, ale môžete si nadefinovať aj vlastné skupiny.

Hotový koncept uložte. Odporúčame pred odoslaním newsletter vyskúšať a odoslať ho ako test.

Obrázok 02
Obrázok 02

Tlačidlo Odoslať test pošle koncept na vašu e-mailovú adresu, ktorá je zadaná v Nastavenia → Základné nastavenia → Nastavenia obchodu (obrázok 03).

Obrázok 03
Obrázok 03

Ako vytvoriť ďalšiu skupinu odberateľov newsletteru?

Otvorte si kartu Distribučné zoznamy a kliknite na tlačidlo Pridať. Zadajte názov skupiny a založenie potvrďte (obrázok 04). Po vytvorení nového zoznamu do neho môžete kontakty pridať buď manuálne po kliknutí na záložku s názvom zoznamu a cez tlačidlo Pridať alebo presunom z inej skupiny.

Obrázok 04
Obrázok 04

Ako presunúť e-maily z jednej skupiny do inej?

Predvolenou skupinou pre odber newsletterov, do ktorej sa všetci zákazníci registrujú, je skupina Newsletter. Pokiaľ chcete presunúť niektoré e-maily, stačí ich označiť myšou, prípadne využiť zaškrtnutie pre hromadné označenie a vybrať funkciu, ktorú chcete na kontakty aplikovať, teda napr. Presunúť do "Verný zákazník" (obrázok 05).

Obrázok 05
Obrázok 05

Export newsletterov

Exportovať zoznamy e-mailov môžete pod kartou Export. Vyberte obdobie, tj. napríklad všetci zákazníci registrovaný behom apríla, a zvoľte distribučný zoznam, ktorý chcete exportovať (obrázok 06). Získate tak súbor CSV s e-mailovými adresami a dátumom registrácie každého zákazníka.

Obrázok 06
Obrázok 06

Prihlásenie k odberu

Prihlásiť sa k odberu vášho newsletteru môžu zákazníci dvoma základnými spôsobmi. Buď zadaním e-mailu do formulára v prvku Newsletter (tzn. newsletter box), alebo vytvorením objednávky, pokiaľ v objednávke aktívne odber newsletteru neodmietnu.

Pokiaľ sa použije súhlas v súvislosti s ponukou služieb priamo dieťaťu, je spracovanie osobných údajov dieťaťa zákonné, ak je dieťa vo veku najmenej 16 let.

Objednávka

Doplnok Hromadné rozosielanie e-mailov vloží na váš e-shop do procesu objednávky zaškrtávacie tlačidlo Neželám si odoberať newslettery (obrázok 07). Odber funguje na základe opt-out princípu, teda že zákazníci sú vytvorením objednávky automaticky zaradení k odberu newsletteru, pokiaľ zaradenie zaškrtnutím tlačidla aktívne neodmietnu. Zoznam používateľov, ktorí súhlas odmietli, nájdete v sekcii Nastavenia → Emaily → Odhlásení používatelia. Viac informácií nájdete v článku Odhlásení používatelia

Obrázok 07
Obrázok 07

Newsletter box

Vďaka newsletter boxu zbierate kontakty do distribučných zoznamov. Nachádzajú sa v umiestnení Vzhľad a obsah → Šablóny na záložke Prvky. Pred prvým použitím ho nájdete medzi nepoužitými prvkami v Koši.

Aktivujete ho pretiahnutím myšou do modelu stránky. Môžete ho umiestniť v pravom alebo ľavom paneli, prípadne v pätičke (obrázok 08).

Po umiestnení prvku na stránky sa môžu zákazníci začať prihlasovať k odberu. Stačí, keď vyplnia svoj e-mail a zaškrtnú súhlas s podmienkami ochrany osobných údajov.

Pre lepšiu prácu s týmto prvkom je možné si zaobstarať doplnok Newsletter box+, vďaka ktorému sa prvok zobrazí ako široký pás nad pätičkou stránky. Vaši zákazníci tak budú mať možnosť prihlásenia sa k newsletteru viac na očiach. S výberom doplnku vám radi poradia kolegovia na info@shoptet.sk.

Obrázok 08
Obrázok 08

Odhlásenie z odberu newsletteru

Pred samotným rozosielaním newsletterov odporúčame všetkým majiteľom e-shopov prečítať si antispamový zákon, ktorý pojednáva práve o rozosielaní reklamných oznámeniach na súkromné e-maily a zahrnúť do obsahu newsletterov možnosť odhlásiť sa z ich odberov.

Prvou možnosťou je použitie prepisovacej značky #unsubscribe#, ktorá je vložená v každom koncepte. Pri jej použití sa zákazníkovi v e-mailu objaví text Odhlásiť z newsletteru.

Pokiaľ vám znenie nevyhovuje, druhou možnosťou je vložiť do newsletteru odkaz na odhlásenie ako link schovaný pod ľubovoľnou formuláciou. Časť domena-eshopu v odkaze nahraďte názvom vášho e-shopu: http://www.domena-eshopu.cz/unsubscribe/.

Odkaz v editore vytvárate označením textu, kliknutím pravého tlačidla myši a využitím možnosti Vložiť → Odkaz. Otvorí sa vám okno s nasledujúcimi možnosťami (obrázok 09):

  • URL: URL adresa pre odhlásenie z odberu newsletterov (pozri vyššie).
  • Text k zobrazeniu: text, pod ktorým sa odkaz zobrazí.
  • Titulok: zobrazí sa po nabehnutí na odkaz.
  • Cieľ: určuje, či sa odkaz otvorí v novom alebo súčasnom okne prehliadača.
Obrázok 09
Obrázok 09

Po kliknutí na daný odkaz bude zákazník presmerovaný k možnosti odhlásenia z newsletteru. Pokiaľ tu vyplní svoj e-mail, bude jeho e-mail automaticky zmazaný z vášho zoznamu odberateľov newsletterov (obrázok 10).

Obrázok 10
Obrázok 10

Nedoručené newslettery

Všetky nedoručené newslettery sa vracajú na hlavný e-mail e-shopu. Teda správca e-shopu, ktorý odošle tisíc newsletterov a sto z nich ide napr. na neexistujúce e-mailové adresy, dostane po odoslaní sto správ o nedoručení.

Pokiaľ odosielate väčšie množstvo newsletterov, odporúčame nastaviť pre vašu mailovú schránku filtre na tieto správy, napríklad automatický presun do zložky určenej pre dané hlásenia.

Napojenie na Mailchimp

Pokiaľ potrebujete odosielať viac newsletterov alebo si prajete využiť pokročilú editáciu jednotlivých newsletterov, odporúčame začať využívať službu Mailchimp.